Vargarna (2008-03-27)
Historik
Vargarna är ett av de mer klassiska och anrika lagen i svensk speedway.
Klubbens och sportens ledare i många år var Arne Vargfar Bergström som var
den som tog initiativet till att 1947 börja köra speedway på engelskt vis
med poängräkning och lagmatcher. Vargarna, som fått sitt namn och märke
efter textilfabriken Vargen, var med redan i den första speedwayserien
1948 där laget tog brons.
Året därpå blev det guld med bland andra välbekanta namn som Varg-Olle
Nygren, Helge Brinkeback och Stig Pramberg med flera i spetsen. Vargarna
lyckades inte försvara guldet året efter, men 1950 blev ändå ett
minnesvärt år då östgötaderbyt mot Filbyterna i Linköping lockade 18 000
åskådare. En match som Vargarna vann med 55-53. Även om det inte blev nåt
guld i speedway blev det lagguld i isracing detta år. 1951 blev det guld
igen och 1952 blev Vargarnas talang Dan Forsberg förste svensk i en
VM-final, där han blev femma. 1953-54 blev det nya lagguld, trots att
Varg-Olle inför säsongen 54 gått till Monarkerna.
1955 lade huvudföreningen ner speedwaylaget eftersom det kostade för
mycket. 1957 startade man igen ihop med Smederna i ett arrangemang som
innebar att varannan match kördes i Eskilstuna och varannan i Norrköping.
1960 kommer Varg-Olle tillbaka och leder Vargarna till det första guldet
efter den tillfälliga nedläggningen. Guld blir det året efter med och
Vargarnas Björn Knutsson vinner SM-guld.
1964 begärde Vargarna ner sig i division eftersom man ogillade Svemos
beslut att börja köra 4-lagsmatcher och dessutom blev en del förare
Englandsproffs på heltid. Vargarna körde nu i Eskilstuna men året efter
var laget tillbaka i högsta serien och tog silver direkt, nu med Linköping
som hemmabana. 1965 blir också året då Björn Knutsson blir världsmästare.
1970 invigs Kråkvilan, som är den bana där Vargarna fortfarande huserar.
10 år senare, 1980, åker Vargarna ur högsta serien efter förlust i kval
mot Kaparna. 1983 går Vargarna upp, med ett mycket ungt lag med
stortalangen Leif Wahlman i spetsen. Tyvärr omkom Leif i Junior-VM 1984,
bara 19 år gammal. 1985 lyckas Vargarnas unga lag ändå ta ett silver.
1987 blir utländska förare tillåtna och Vargarna värvar världsstjärnan
Erik Gundersen, som dessutom blev världsmästare året därpå. Dock är han
för ensam som toppförare och när en svår skada i förtid ändar hans karriär
1989 så åker Vargarna ur. 1996 lyckas Vargarna kvala sig upp igen och som
nykomlingar blir de 1997 4a i Elitserien. Vargarna satsar under ett par år
och namn som Krzystof Cegielski, Jason Crump, Jason Lyons, Daniel Nermark,
Peter Nahlin, Jimmy Nielsen och Niklas Karlsson representerar alla
Vargarna under åren kring sekelskiftet. Dock kommer ekonomiska problem
smygande och Vargarna kantas av dystra rubriker. Men en sparsammare
politik reder ut problemen och laget ser också ut att kunna klara det
sportsligt, mycket tack vare sin svåra hemmabana. Men 2006 håller det inte
längre utan Vargarna slutar sist, 8 poäng efter Rospiggarna som är närmsta
lag ovanför.
Vargarnas fjolårssäsong
Att komma uppifrån till en ny serie och gå upp direkt är inte enkelt,
speciellt som man oftast måste bygga om stora delar av laget. I serien kom
dock Vargarna tvåa, på samma poäng men bättre förarpoängsskillnad än trean
Valsarna. Dessa lag möttes således i semifinal som väl får betraktas som
något av ett fiasko för Norrköpingslaget. Vargarna inledde hemma men åkte
på stryk med 45-51, inga jättesiffror men tunga att vända på borta. I
Hagfors kunde sedan Valsarna säkra finalplatsen med seger 54-42. Nämnas
bör väl att efter 3 heat i semifinal 1 så ledde Vargarna med 15-3, men
tappade sedan.
Bortsett från det rent resultatmässiga drabbades Vargarna och hela
speedwaysporten av en mycket tung förlust när Kenny Olsson omkom efter en
olycka i seriematchen mot just Valsarna.
Åter till det sportsliga. Vargarna gjorde en bra säsong, tappade bara en
poäng på hemmabana i grundserien, vilket var mot Lejonen. Borta blev det
tre segrar och de var mycket nära att snuva hemmastarka Solkatterna på
poäng, som sagt ledde det till en andraplats. På det individuella planet
blev Stefan Ekberg bäste poängplockare på 84 poäng före Robert Johansson
och Billy Forsberg på 83 och Kevin Doolan på 81. Stefan och Robert körde
dock 51 heat var, att jämföra med Doolans 39 och Forsbergs 37.
Årets varglag
Vargarna har i år ett intressant lag. Förare som körde bra ifjol, som
Stefan Ekberg, Robert Johansson och inte minst Kevin Doolan kommer vara en
viktig stomme. Dels kan de banan och dessutom har de lite mer hanterbara
snitt än nyförvärven. Rutinerade Joe Screen snittar på 10,15 vilket kan
göra honom svårplacerad i laget. Ny är dessutom blott 17-årige talangen
från Australien Tai Woffinden samt britten Steven Boxall. Båda med snitt
över 9. Lägg därtill Antonio Lindbäck som ännu inte står med i truppen
officiellt men lär få ett mycket högt allsvenskt snitt. Vargarna har en
bred topp men lär få svårt att använda alla på en gång. Ny är också Eric
Andersson, 23 år ung men känns som han vart med länge, kan bli en tillgång
i Allsvenskan. 18-årige dansken Peter Juul är den enda egentliga
lågsnittaren i truppen, förutom ett antal förare med 2,00. Han kan bli en
nyckelförare men han kan också komma att ställas åt sidan, om Vargarna
väljer att köra med två förare med 2,00 på reserv för att ge snittutrymme
åt de ordinarie. Juul kan också hamna på ordinarie om Vargarna vill köra
ett riktigt toppat lag, likt det som Kaparna vann Allsvenskan med 2006.
Farmningsbare Billy Forsberg måste också nämnas, en mycket lovande förare,
även han med högt snitt, 8,99. Vargledningen lär få många anledningar att
använda mattekunskaperna, men har helt klart många intressanta namn i
truppen. Inga gamla kapare finns hos Vargarna.
Stjärnan i laget
Med meriter från GP och mycket goda poängskördar i Elitserien är friskusen
Antonio Lindbäck ett intressant namn. Efter sina problem ifjol har Antonio
valt att byta miljö, och försöka göra en nystart i en lägre serie. Det
känns som ett klokt val, vi får bara hoppas för Antonios skull att han
inte hamnar utanför laget av snittskäl. Men Vargarna hade knappast värvat
honom utan att räkna på det. Däremot gäller det att han plockar rejält med
poäng, och även övriga behöver köra bra. Det finns risk att snittet inte
lämnar så mycket marginal till enskilda förare att ha en dålig dag om man
kör ett så extremt toppat lag.
Banan
Banan heter Kråkvilan och mäter 279 meter. Tyvärr har vi inte fått fram
några uppgifter om aktuellt banrekord.
Senaste mötet mellan lagen/Mötet vi minns.
Det senaste mötet mellan Kaparna och Vargarna gick av stapeln den 12 juli
2005 då lagen möttes i en från den 31 maj uppskjuten match.
Lagen första möte den 24 maj i Norrköping hade Kaparna vunnit med 53-43
och det var en mycket viktig seger ty det var detta år just Kaparna och
Vargarna som slogs i botten av tabellen.
Kaparna hade en rejäl jobspost i denna match ty Hampel var skadad och man
fick köra riders för honom.
Det var jämnt efter de tre första heaten då Vargarna ledde med två pinnar,
dock tar gästerna en femetta i det fjärde heatet och rycker till sig en
sexpoängsledning.
I det sjätte heatet sker sedan en mycket minnesvärd händelse på Arendal,
först pajar Joonas Kylmäkorpis koppling i starten så Pawel Hlib blir ensam
kapare på banan.
Hlib gör sedan en piruett i sista böj och faller omkull, dock är han inte
mer illa däran att han kan resa sig för egen maskin och springa in i mål
med cykeln och greja en oerhört viktig poäng för laget.
Vargarna ledde dock med tio pinnar nu vilket ju var exakt det försprång
Kaparna hade med sig från det första mötet mellan lagen.
Efter ytterligare en femetta till gästerna i det följande heatet bytte
sedan lagen 4-2segrar med varandra i heat 7 och 8 och gästerna vinner även
heat 9 med just 4-2.
Kaparna äter sig sedan närmare genom en femetta på ett mycket snyggt sätt
i det tionde där Hlib gjorde en riktigt bra kämpainsats och sedan tar även
hemmalaget hem heat elva dock med ”bara” 4-2 men Vargarnas ledning i denna
kamp var nu åtta pinnar så Kaparna ledde totalt.
Heat tolv slutar sedan 4-2 till Vargarna och därmed är det helt jämnt
totalt igen.
Ett oavgjort senare tar sedan Vargarna ledningen totalt i det fjortonde
genom att vinna det med 4-2. Läget var nu onekligen knepigt för hemmalaget
och man saknade ju en av de tunga pjäserna i form av Hampel inför
nomineringarna dessutom.
När sedan heat femton slutar 4-2 till gästerna var förutsättningarna
glasklara inför det sextonde, allt annat än en femetta till Kaparna skulle
innebära att alla tre poängen gick till Vargarna.
Joonas och Hlib såg dock till att hoppet om bonusen levde då de plockade
hem just vad som krävdes i det sextonde heatet. En viss Matej Zagar fick
stopp i samma heat.
Omkörningsheatet slutar dock inte lika lyckligt för hemmalaget.
Statistik mellan lagen de senaste fem åren
2007
Lagen möttes ej
2006
Lagen möttes ej
2005
Vargarna - Kaparna 43-53
Kaparna - Vargarna 43-53 (Vargarna vann omkörningen om bonusen)
2004
Vargarna - Kaparna 45-51
Kaparna - Vargarna 59-37
2003
Vargarna - Kaparna 46-50
Kaparna - Vargarna 61-35
Om Staden
(Norrköping 126 680 invånare enligt SCB)
Norrköping fick sina stadsrättigheter redan år 1384. En del av den texten
låter såhär:
Vi Albrekt med Guds nåde Svea och Göta konung, hertig i Mecklenburg,
greve i Schwerin, herre över Stargard och Rostock göra veterligt med detta
vårt öppna brev, att den tid vi voro i Norrköping året efter Guds börd
1384, då kommo för oss välförståndiga byamännen, våra kära borgmästare
Gudbjörn Smed och Martin Håkansson och flera rådmän och borgare
därsammastädes och beklagade sig angående sina betesmarker och stadens
yttre rågång och råmärken och många andra stycken, som för deras stad vara
av vikt. Och vi kommo därom till det beslutet - med samtycke av vår kära
rådgivare och vår hövitsman i Östergötland, herr Erik Karlsson - att vi
dem förunnat och anvisat hava att nyttja deras stadsmark kring deras stad
med all stadsrätt, skolande de den till evärdelig ägo besitta...
(Observera att språket är moderniserat)
Dock är det så att det i många, många år innan dess funnits människor i
trakterna av Motala Ström. Det finns fynd som visar på att det bodde folk
i området redan på stenåldern.
Norrköping var även platsen för ett stort slag under det nordiska
sjuårskriget, slaget skedde den 3 December 1567. Danskarna hade tagit sig
steg för steg uppåt i Sverige och bränt byar och städer längs vägen. Den
svenska armén intog position och även om danskarna försökte få ut
svenskarna till en fältstrid så stannade svenskarna på sina betydligt mer
fördelaktiga positioneringar och lyckades sedan driva dansken på flykt
söderut igen.
En viktig händelse och även en viktig positionering för staden som sådan
kom år 1627 när Louis De Geer kom till Norrköping, kungahuset försökte få
honom till Stockholm men han hade bestämt sig för Norrköping. I Norrköping
startade sedan De Geer upp bland annat skeppsvarv, repslageri, spiksmedja,
pappersbruk, bleckslageri och en klädesfabrik.
De Geer använde sig även av tidig arbetskraftsinvandring, medan Göteborg
tog från Holland tog han från Belgien och detta var något som även syntes
i staden i form av att den blev mer internationell.
Under Sveriges krig mot Ryssland 1719 så kom ryssen till Norrköping och då
staden saknade försvar (då trupperna var förlagda till Stockholm) så kunde
ryssarna härja fritt och den 3 augusti när de lämnade staden hade den
bränts ner. Året därpå fick staden tio års skattefrihet för att de skulle
orka bygga upp staden igen.
Under 1800-talet blev Norrköping en viktig textilstad med ett flertal
industrier inom området.
1802 började två bröder vid namn Fredrik och Joakim Wretman tillverka
papper av linnelump på Holmens Bruk. Holmens Papper är ju idag ett av
Sveriges mest kända varumärken. Den första pappersmaskinen köptes 1837 av
den nya ägaren Lars Magnus Trozelli.
Staden växte kraftigt men med det kom även problem, främst bostadsproblem
(känns igen från våra dagar) var uppenbara, främst för att man inte vågade
bygga alltför mycket av rädsla för att de goda tiderna skulle upphöra
mellan det att man byggde och det att det stod färdigt.
Detta fick till följd att trångboddheten var oerhört stor och det blev
även så att slumområden växte fram som t.ex. Saltängen.
1858 anlades den första ”promenaden” i staden, den Norra och senare kom
även den Södra och Östra till. ”Jag går på promenaden” med Ulf Lundell
beskriver ju detta kvarter fast i våra tider då.
1904 fick sedan Norrköping ett eget spårvägsnät, detta utvidgades sedan
allteftersom och idag är ju som bekant Norrköping och Göteborg de enda
städerna i landet med spårväg som det dominerande transportmedlet.
1900-talet var även stundtals tufft för Norrköping, främst när
textilindustrin gick ner och många fick lämna sina arbeten.
Staden var länge och väl landets andra stad efter Stockholm men detta
ändrades i slutet av 1800-talet då Göteborg växte kraftigt.
Idag är Norrköping tillsammans med grannen Linköping allmänt känt som den
fjärde storstadsregionen efter rikets tre stora Stockholm, Göteborg och
Malmö.
Sevärdheter
En av stadens sevärdheter är Industrilandskapet och med det menas inte
områden såsom Sisjöns industriområde här i Göteborg utan detta är ett
område längs med Motala Ström med pampiga f.d. industribyggnader som
byggdes mellan 1850 och 1920.
Det förföll ett tag men sedan bestämde sig kommunen att istället för att
riva det och bygga nytt istället fixa till det och idag finns här bland
annat universitetsbyggnader.
Norrköpings Stadsmuseum är även det värt att besöka när du är i staden.
Som namnet antyder handlar det mesta på detta museum om stadens historia
och hur staden utvecklats genom åren.
Folkparken har som det brukar heta ”något för alla”, centralt beläget i
Norrköping med massvis med aktiviteter såsom minigolf, frisbeegolf,
Beachvolleybanor och för den late finns även möjlighet att sätta sig vid
sidan om med en kopp kaffe eller en glass.
För fler sevärdheter etc. i Norrköping rekommenderas ett besök på
www.upplev.norrkoping.se
Resväg
Riksväg 40 mot Jönköping och väl i Jönköping E4 mot Stockholm och sedan
skyltar ”Norrköping”. I Norrköping kör du från Östra Promenaden vidare in
till vänster på Sjötullsgatan sedan höger in på Söderleden fortsätter med
vänster i rondellen till Lindövägen, svänger sedan höger in på
Slakthusgatan och vips framme.
Resväg - kollektivt
Till Norrköping är det tämligen enkelt att ta sig, du tar någon av de tåg
eller bussavgångar som finnes, det är en hel del avgångar som fungerar
utmärkt för att hinna till matchstart.
Hem är det som alltid lite knepigare. Det finns enligt nuvarande
tidtabeller en bussavgång 00.55 men hur den ligger längre fram under året
återstår att se.
Övrig idrott på orten
Norrköping är mest känt för sitt IFK, ungefär som Göteborg med andra ord,
och det är även IFK Norrköping som får anses vara det största laget på
orten.
Man har drygt 70 säsonger i landets högsta serie bakom sig och under
40-talet vann man allsvenskan fem gånger varav fyra i rad.
Att vinna fyra år i rad är ett rekord och det är Norrköpingskamraterna
tillsammans med Göteborgsditon de enda lag som lyckats med.
Totalt har klubben 12 svenska mästerskap.
I Basketligan återfinns Norrköpings Dolphins som varit riktigt bra.
Man har även en klassisk ishockeyklubb i form av Vita Hästen, en klubb som
låg i nuvarande allsvenskan många år och även varit ytterst nära
elitserien men föll på målsnöret.
Idag spelar man i division ett och har kommit åter efter en konkurs 1996.
Norrköping är ju tveklöst en stad som förtjänar ett elitserielag så varför
inte klassiska Vita Hästen i eliten om några år, man har nu iaf börjat
bygga upp något bra.
Kuriosa
Norrköping kallas ju ofta ”Peking” och enligt Wikipedia är anledningen den
här:
Norrköping kallas ibland för Peking pga. att Sven Hedin, känd
forskningsresande, under en föreläsning på gamla läroverket i Norrköping
under 1910-talet pratade om sina resor i Kina. Han nämnde då att "Peking
respektive Nanking betyder Norra respektive Södra Staden, ungefär som
Norrköping och Söderköping". Det tog några läroverkspojkar fasta på och
döpte Norrköping till Peking. Att Söderköping blev Nanking glömdes bort.
Källor
www.speedway.nu
www.scb.se
www.norrkoping.se
www.wikipedia.org
www.upplev.norrkoping.se
www.eniro.se
www.resplus.se
www.swebusexpress.se
www.vargarna.nu
www.speedway.org/history/
Webmasterintervju
1. Vad tror ni om ert lags möjligheter i serien i år? Förhoppningar
samt förväntningar?
Goda möjligheter att vinna serien.
2. Hur slutar allsvenskan 2008?
Svårt att säga, Allsvenskan blir nog oerhört jämn i år. Vargarna,
Solkatterna, Kaparna och Valsarna kommer nog att slåss i toppen
3.Vad har du för tankar om matcherna mot Kaparna?
På vilken arena ska vi köra?
4.Vem är den störste publikfavoriten i ert lag och varför just han?
Antonio Lindbäck för hans spännande comeback, Tai Wofinden spännande
nykomling, Joe Screen som trogen förare.
5. Vem av era förare får sitt stora genombrott den kommande säsongen?
Tai Woffinden.
6. Vad blir säsongens höjdpunkt ur ert lags synvinkel?
Att seriepremiären är hemma den 1 maj.
7. Vad är det som gör att man ska se speedway just hos er?
Bra lag med spännande matcher på en fin anläggning & trevliga funktionärer
samt supportrar.
8.Vad tycker du om det nya greppet med derbygrupper?
Mycket bra.
9.Vilken förare i Kaparna skulle du helst vilja se i ditt lag?
Oj, det var svårt. Vi är nöjda med vår trupp.
10. Om man har en dag eller två över i Norrköping, vad rekommenderar ni
att man gör då? Sevärdheter etc?
Vårt fina Industrilandskap runt strömmen eller varför inte en tur till
Kolmårdens Djurpark.
11. Ni betraktas ju av många som en av favoriterna till att gå upp. Hur
påverkar det er?
Inte alls. Vi jobbar på som vanligt.
12. Norrköping är ju främst känt inom idrotten genom IFK Norrköping.
Hur klarar man av att konkurrera på marknaden med ett såpass starkt och
dominerande idrottsligt varumärke i Norrköping?
Rent marknadsmässigt klarar man inte det.
13. Ni hade ju tänkt gå upp redan förra året men lyckades inte, vad har
ni dragit för lärdomar av det?
Vår ambition var att hamna ” Topp tre” förra året. Det gjorde vi och är
därför nöjda.
14. Om ni skulle kvalificera er för Elitserien 2009, vad behöver ni då
förbättra för att klara av att köra där? Såväl idrottsligt som
organisatoriskt och kanske arenamässigt?
Stärka laget ytterligare samt öka sponsorintäkterna.
15.Hur har Filbyternas problem påverkat er inför årets säsong?
Vi ställer upp med viss hjälp till dem.
16. Nytt för i år är ju att lagen i Allsvenskan kan farma både uppåt
och nedåt. Är det något ni utnyttjar och vad tycker du om det?
Ja det gör vi. Vi farmar nedåt med Filbyterna och uppåt med Västervik. Det
är positivt för våra svenska juniorer.