Hur fungerar speedwayens världsmästerskap?
|
|
Världsmästerskapet i speedway körs som 11 deltävlingar, där den förare som sammanlagt nått högsta sammanlagda poängen vinner. Deltävlingarna är spridda över de europeiska länder där sporten är tillräckligt stor och Ryssland. Förare som kvalificerat sig kommer däremot även från övriga världsdelar såsom Australien och Amerika. | |
Foto: Christer Ljungaeus |
|
Förare I varje deltävling kör 16 förare. Förarna har egenvalda startnummer mellan 1 och 999. De förare som föregående år placerat sig bland de 6 bästa är direktkvalificerade. Fem förare nomineras av promotorn för FIM Speedway Grand Prix och SGP-kommisionen. Det är som regel förare som deltagit i föregående års GP och gjort flera bra deltävlingar. Föregående års Europamästare är direktkvalificerad. Ytterligare 3 förare har kvalificerat sig genom att komma bland de tre bästa i de kvalificeringstävlingar som körs varje år. Den 16:e föraren är ett sk wild card. Det är oftast en lovande förare från värdlandet. Två banreserver har nr 17 och 18. De kan få köra om någon av de ordinarie skadar sig eller om någon förare tjuvstartar. Han ersätts i det heatet av en reserv. |
|
Tävlingen Deltävlingen är en individuell tävling där varje förare möter alla de andra förarna. Eftersom en förare möter 3 andra i varje heat blir det 5 omgångar med 4 heat i en grundomgång, dvs 20 heat. De åtta bästa efter grundomgången kör semifinal. De två bästa i varje semifinal går till ett finalheat. Poäng Förarna får poäng efter den vanliga skalan, 3 till segraren, 2 till tvåan och 1 till trean. Fyran blir utan. För att gå till semifinal brukar det krävas minst 8 poäng i grundomgången. |
Foto: Christer Ljungaeus |
Starten I speedway är starten extremt viktig och startpositionen kan ibland ha väldigt stor betydelse. Varje förare kommer att starta från alla fyra startpositionerna. Före tävlingen lottas startordningen och därmed bestäms vilka startspår förarna kommer att ha i sina heat. Sedan gäller den vanliga regeln - full gas och sväng vänster. För att tävlingen skall flyta gäller en två-minutersregel i starten. Den innebär att förarna måste vara klara för start inom 2 minuter från det att depågrinden öppnats. Om inte blir föraren utesluten. Han kommer då att ersättas av en reserv i det heatet. Tiden visas för förarna på en klocka på innerplan. I princip skall ett heat starta var 5:e minut. |
|
Startgrinden Starten styrs av en gummigrind som flyger upp i startögonblicket. Om en förare kör på "tejpen" i startögonblicket blir han utesluten. I resultatlistan markeras det med bokstäverna TT. När detta händer får en av reserverna ersätta den uteslutna föraren i det heatet. |
|
Foto: Christer Ljungaeus |
Hjälmfärger Det är inte så lätt att känna igen förarna med sina hjälmar och ibland rejält nersmutsade skinnställ. För att kunna skilja dem åt under heatet har de därför olika färg på hjälmarna eller huvor i färgerna rött, blått, vitt och gult. Röd står på innerbanan och därefter blå och och vit och slutligen gul på ytterbanan.
|
Utesluten förare Om två förare kör ihop eller en förare orsakar ett fall för en annan blir den som vållat fallet utesluten. Domaren avgör vem som felat, vilket kan vara mycket svårt i täta situationer. Den felande föraren har nästan alltid en annan åsikt än domaren. I resultatlistan markeras det med U. Alla förarna i dessa tävlingar är mycket skickliga och besitter en imponerande balansförmåga. Men med så jämngoda förare blir det täta omkörningssituationer och ingen ger sig frivilligt. |
|
Målgången För det mesta är det lätt att se vilken förare som är först över mållinjen, men någon gång kan det bli mycket tätt mellan förarna. Domaren avgör förstås vem som är först av dem. Om det skulle vara helt jämt dömer han den förare som höll på att köra om som segrare. |