Saxat ur Ventilen nr 4 2002
Snittberäkningen används för att:
Snittberäkningar som de tillämpas i det svenska seriesystemet förekommer i snarlik former i alla länders speedwayserier. |
Bonuspoäng För att göra förutsättningarna kompletta måste begreppet förarbonuspoäng först förklaras. Bonuspoäng får en förare om han i ett heat blir tvåa samtidigt som hans lagkamrat vinner heatet, eller om han blir trea i heatet och hans lagkompis tar andraplatsen. Oavsett vilket av alternativen som inträffar så utdelas en bonuspoäng. Bonuspoäng räknas inte in i matchpoängen utan har bara betydelse för uträkning av förarsnitt och förarersättningar. |
Förarsnitt Förarsnitt utgör grunden för beräkning av övriga snitt och beräknas enligt följande formel: (antalet matchpoäng + antalet bonuspoäng) * 4 /antalet körda heat Det högsta teoretiska poängsnitt en förare kan få blir således 12,0. Som kört heat räknas även heat där förare blivit utesluten, genom domslut, fall, inte klarat tvåminutersregeln eller att han har kört in i startgrinden. För att räkna om snitt mellan divisioner gäller följande till lag i närmast högre serie: aktuellt förarsnitt / 0,9 + 1,5 Exempel: Ett snitt i allsvenskan om 6,0 blir omräknat till Elitserien 4,05 och till Division 1 8,16. Förarsnitt anges med två decimaler. |
Lagsnitt Lagsnittet är summan av förarsnitten exklusive bonuspoäng för den aktuella laguppställningens samtliga sju förare. De förarsnitt som används är de snitt som förarna fick under föregående säsong och de används under hela den innevarande säsongen. För årets svenska elitserie får lagsnittet uppgå till högst 44,30. För förare som saknar snitt från föregående år tillämpas schablonsnitt enligt följande:
|
Matchsnitt För samtliga förare görs även en omräkning av förarsnittet efter varje tävling, varvid matchsnittet erhålls Denna omräkning görs centralt av Svemo efter särskilda regler. Matchsnitt ligger till grund för förares inplacering i laget. För de tre förare som har de högsta matchsnitten kan "Riders replacement" tillämpas, vilket innebär att när sådan förare är förhindrad att delta, fyra av lagets övriga förare kan köra i hans ställe enligt körschemat i den aktuella matchen. De två förare i laget som har de lägsta matchsnitten skall ha platserna 6 och 7 i laget (reserver). De snitt som anges i programmet är matchsnitt. |
Övrigt kring poäng och snitt I ett seriesystem som den svenska Elitserien är antalet förarpoäng bestämt på förhand genom att en match alltid omfattar totalt 96 poäng. Med tio lag i serien där lagen möter varandra två gånger blir de matematiska och statistiska förutsättningarna följande: Antal matcher per omgång: 5 Antal matchomgångar i serien 18 Antal poäng i serien (96x5x18) 8 640 statistisk medelpoäng per lag 864 statistisk medelpoäng per lag och match 48 Eftersom förarsnitt enligt ovan beräknas utifrån 4 heat blir det statistiska medellagsnittet 42,0. När alla de 10 lagens uppnådda lagsnitt beräknas efter avslutad serie så kommer summan av lagsnitten alltid att uppgå till 420 samtidigt som fem lag kommer att ha lagsnitt större än 42,0 och fem lag lägre än 42,0. Kolla gärna med tidigare säsonger så får du se att detta stämmer. Alla dessa statistiska siffror gäller dock under förutsättningen att minst tre förare kommer i mål i varje heat som serien omfattar. Lagsnittet är således ett relativt mått styrka för den aktuella serien under ett bestämt år. Lagspeedwayseriernas speciella och fasta poängsystem gör det både naturligt och nödvändigt att använda sig av olika slags poängsnitt. Det maximala lagsnittet har hittills bestämts inför varje år av Grensektionen. Som regel har Sektionen alltid försökt att sänka det, vilket alltid orsakat stora protester från elitserieklubbarna. Som det nu verkar så kommer maxsnitten från och med nästa lästa år att bestämmas med utgångspunkt från snittet för grundseriens segrande lag. Om du tycker det här med snitt verkar krångligt och besvärligt? Njut då istället av händelserna på banan så kommer säkert snittkunskaperna så småningom ändå. Spänningen och upplevelserna runt en speedwaybana har trots allt inget med snitt att göra. |