STEFAN SVENSSON
36 åR På ISEN - HITTLLS!

Våren 2019 när den här artikeln skrevs hade Stefan Svensson kört 36 SM-finaler och 29 VM-finaler! Lägg därtill 22 lag-VM-finaler. Nu, 2024, har han lagt ytterligare 3 säsonger, 3 SM-finaler och 2 VM-finaler till meritlistan!

Stefan Svensson är född 5/8 1958 i Nätra, Ångermanland. I augusti fyller han alltså 61 år. 36 av de åren har han ägnat tre månader om året till att kuska land och rike runt för att tävla mot världens isracingelit. Och det är inte slutkört ännu. Hur många år vi kan summera i slutändan står skrivet i stjärnorna.

1983 blev Stefan isracingfrälst. Då såg han en tävling tillsammans med sin bror. Dom tyckte att det där kan väl vi också göra. Så dom gick ner i depån efter tävlingen och frågade om det var nå'n som ville sälja en cykel. Året därpå körde Stefan sin första SM-final med en 14:e plats som resultat. Det skulle bli bättre! Tre år senare var han bronsmedaljör. Och inte nog med det, han kvalificerade sig till VM med en hedrande sjundeplats som resultat. En ynka pinne efter Helmut Weber och Sergej Sokolov. I årets VM (2019), 32 år senare blev Stefan Svensson bäst av de fyra svenska VM-förarna med en sjätteplats. Endast fyra ryssar och en europe, Johan Weber, var bättre.

Hörde jag någon säga "Posa"? Jo, han har en fullständigt fenomenal karriär både i längd ock kvalitet bakom sig, men Stefans står inte mycket efter. Han har många gånger fått stå i skuggan av herr Serenius. Många andraplatser har det blivit för Stefan! Och medialt har han smugit under radarn. Han har heller inget "Stefan Pack", men en väldig massa vänner.

De två har kamperat ihop i många år och tillsammans har de tagit två av de tre gulden och elva silver av 21 som Sverige rott hem i lag-VM.

I individuella VM har det blivit ett brons som bäst. Det tog han 1992. Lägg därtill sju SM-guld, varav fyra i rad så sent som 2013 - 2016, och 11 silver. Det senaste silvret tog han bakom sonen Niclas 2017. Den SM-finalen var alltså en ren familjeaffär.

När säsongens intensiva 3 månader är över dristar jag mig att störa Stefan med en intervju. Men det är inte mycket bättre nu, för då skall en massa tid som gått förlorad under isracingsäsongen tas igen med vardagsjobbet i byggsvängen. Stefan har mekanisk verkstad som levererar smide till byggfirmorna runt Örnsköldsvik. Men Stefan Svensson visar ingen som helst otålighet. Med stor entusiasm ger han sin syn på isracingsporten. Det blir många kloka tankar om förr, nu och framtiden.

När man kommer åt att få prata med en "senior" inom branschen som just avslutat sin 36:e hela israsingsäsong får man gratulera till att Stefan i år blev bäste svensk i VM, men samtidigt undra om utvecklingskurvan inte borde vara på väg neråt. Det var andra året i rad som Stefan inte fick köra finalheatet i SM.

"Nja, visst har den planat ut sen länge, men än får grabbarna köra riktigt bra för att komma före. Jag hade lite otur med SM-finalen. Min VM-motor pajade strax innan, så jag körde på en ren standardmotor, och den drog inte riktigt på samma sätt. Men snart är jag väl bara fyra i klubben. Det är ju rimligt att man blir lite försiktigare med åren. Men jag kompenserar det med rutinen jag fått av att köra internationellt så länge. Kanske var det det som gjorde att jag var bäst av oss i VM. Jag låg inte lika ofta på isen som de andra."

Det går lätt att se Stefans leende framför sig när han säger det.

Nåja, du har väl haft dina krascher du också. Jag har för mig att du brakade ihop med P A Lindström rätt rejält för några år sedan?

"Ja. det blev en rejäl flygtur den gången och P A blev riktig förbannad. Han är lite hetlevrad. Jag körde väl hårt den gången och träffade hans arm. Det får jag ta på mig. Men vi har lagt det bakom oss, och han har blivit en riktigt bra domare efter han slutade."

Stefan Svensson har fått lyfta många bucklor i sina dar. Denna gången hade han blivit utsedd till årets förare - 2019!

Har du slutat att aspirera på en plats i laget som kör VM lag?

Ja det får grabbarna ta hand om. Och dom gör det ju med besked. Det är roligt att vi har tre killar som är så på hugget. Och där bakom har vi ju Jimmy Olsén också.

Med den enorma rutin du har skulle man kunna tänka sig att du aldrig är nervös numera. Ditt avspända uppträdande i depån före tävling ger det intrycket. Hur är det med nerverna?

"Åjo, men nervös är inte rätta ordet. Snarare spänd. Är man inte riktigt koncentrerad presterar man inte på topp. Jag har märkt det om jag kört en tävling som jag tagit lite med en klackspark. Då blir det inget bra resultat."

Stefan Svensson är en särdeles öppen och social människa. Den där spänningen märks inte mycket av i depån Han tycks ha tid med alla gamla vänner, och dom är många. Det pratas och skämtas, ja det ser ut som om de alltid haft jätteroligt ihop.

Familjen Svensson på isen. Stefan till vänster och Niclas

Din entusiasm för sporten är uppenbarligen väldigt stor. Du har ju ägnat den en oerhörd massa tid genom åren, och dessutom lockat in båden din egen Niclas, Martin Haarahiltunen och kanske ännu fler i den.

"Jo det förstås. Man är väl lite tokig som lägger ner mellan 150 och 200 tusen om året på den här lilla sporten. Men blir man biten så kan man inte låta bli att satsa. Och de senaste åren har jag haft en extra uppgift att hjälpa ungdomarna som har utvecklats så fantastiskt. Jag har så många års erfarenhet från körning i Ryssland som jag kan föra över till grabbarna. Jag vill dela med mig av det jag lärt av Posa och ryssarna. och stötta med min kunskap om allt omkring med långa resor och ryska myndigheter och annat. Vi är en liten familj i isracingen och måste hjälpas åt. Och ungdomarna måste ha bra grejer att åka på för att bli slagkraftiga. Och skall vi bli bättre måste vi ha större konkurrens.

Med tanke på det du säger måste det vara roligt för dig att se de senaste årens utveckling med allt fler bra unga förare.

"Det går på rätt håll. I årets SM-final var det ju 8 -10 förare som kunde ta en pallplats. Jag får ju också säga att vi har ett härligt 'go' i klubben och det gör det ju mycket roligare än när man är ensam."

Klubben ja, ÖMK ångar på så att ingen annan klubb kan konkurrera med er, och jag misstänker att du själv har en stor andel i det. I år blev det ju tillökning med en ny grabb som redan börjar ta för sig.

"Jimmy kom snabbt in i leken. Det är jätteroligt. Men samtidigt är det förstås ett tecken på hur få vi är som är aktiva tyvärr. Och det lär inte bli lättare när vintrarna blir kortare. Det har de ju redan blivit förresten. Det var länge sedan det gick att arrangera tävlingar söder om Stockolm."

Det är kanske en anledning till att det både i VM individuellt och i lag märks en tydlig uppdelning resultatmässigt. Först 4 -5 ryssar, sedan alla svenskar plus någon europe och därefter resterande europeer.

"Visst kan det vara så men vårt lag har definitivt vuxit och fått en stabilitet i toppen, men ryssarna når vi inte riktigt ännu. Samtidigt har tjeckerna, österrikarna och holländarna stått stilla i utvecklingen. Ljusglimten där är väl Tysklands Johan Weber och kanske Marcus Jell, men vi behöver alla höja nivån."

Du nämner att vi behöver höja prestationsnivån. Kan vi komma närmare ryssarna. Kanske ha ett par förare som kan bita ifrån sig mot de där fyra fem ryssarna som alltid toppar VM-tabellen?

"Vi skall väl inte ge upp hoppet, men ryssarna har ett rejält försprång. Vi har tre månaders säsong medan de börjar i november. De har i stort sett kört motsvarande en säsong innan vi börjat värma cyklarna. Dessutom har de en sån bredd så deras serietävlingar och deras mästerskap är stenhårda. Vi vet ju också att de bästa förarna har bra ekonomisk stöttning från klubbarna. Vi är ju amatörer även om några av oss har hyggliga sponsorer."

Jag har förstått att det är skillnad på isen här och i Ryssland. Kan du utveckla det?

"Här, och det gäller de flesta banorna, är isen mestadels väldigt slät och bra. I Ryssland med det kallare vädret blir isen hårdare och spricker sönder mer. De yngre förarna tar det försiktigare på den ryska isen, men här kör de med full gas. Och så blir det rätt tuffa krascher."

En koncentrerad Stefan Svensson inför SM-finalen 2019.

Du fick en liten flygtur av Daniel Hendersson i SM. Hur påverkar det dig?

"Jag vet inte riktigt vad som hände. Jag hade honom precis bakom mig och se'n bara small det. Vi hade ju hög fart på rakan också, så det gjorde ont. Det gör mer ont i kroppen nu när jag kraschar än när jag var yngre. Det börjar allt bli dags att tänka på att sälja cykeln om ett par år."

Det finns någon lucka i din meritlista. Beror det på att du var skadad?

"Jag var skadad något år, men det var också det att jag byggde hus någon säsong, och ibland får man prioritera sådana saker."

Du har säkert någon prestation i din karriär som du är mer nöjd med än alla de andra?

Nej, när tävlingen är över är det historia. Jag ser framåt. Det jag har uppskattat mest av mitt tävlande är alla upplevelser jag fått. Alla resor, platser och människor jag fått lära känna. Du vet, jag var ju med redan på Sovjet-tiden och tävlade i VM. Jag har fått uppleva den fantastiska utvecklingen som skett där. Det är så enormt mycket bättre nu, infrastruktur, byggnader, ekonomi och frihet. Den positiva anda dom har nu är som den vi hade på 50-talet med jobb och optimism inför framtiden."

Förresten, det är inte bara isracing jag fått uppleva. En hel del av den ryska naturen och mentaliteten har jag också fått erfarenhet av. Som en gång på 90-talet när vi var på ett träningsläger i Sibirien långt uppe i norr nära Ishavet. En dag sa han som basade på sin mycket brutna engelska 'idag ingen isracing, idag helikopter.' Så blev vi inlastade i en helikopter som tog oss längs Uralbergen ännu längre norrut över tajgan till ishavskanten. Det fanns inga vägar dit, men där bodde ett par gubbar och en käring. Så tog dom fram en hagelbössa och vi fick skjuta mot en liten kulle. Den där kullen visade sig vara en död räv! När vi skulle tillbaka steg piloten till hög hög höjd. Det hade konsumerats en hel del sprit och stämningen var därefter. Plötsligt dök helikoptern med hög fart långt ner mot tundran. Nu Stefan, nu har du sett din sista dag tänkte jag. När vi var nästan nere tog piloten upp helikoptern till ryssarnas stora förtjusning. Dom hade varit med om det här förr. 'Piloten proffesionell. Afghanistan', förklarade ryssen. Det var ju inte enda gången man undrade över ryska flygsäkerheten."

Man kan ibland undra över anledningen till att elitföra väljer ett visst nummer i VM-sammanhang. Du har valt 58. Vad kommer det sig?

"Gissa. Du får 10 sekunder på dig."

Du är född 58, kan det vara därför?

"Ja, det är rätt. Det var ganska kul när jag fyllde 58 för jag fyller 5/8."

Jag försöker pressa Stefan på vilken av alla duktiga förare han mött som han sätter högst. Det resulterar i en lång lång uppräkning av ryska förare från Vladimir Suchov, Juri Ivanov och Kasatonov via Fadeev, Nikuin och Drogalin till dagens kvartett med Ivanov, Koltakov, Valeev och Khomitsevich. Det märks att Stefan har höga tankar om de ryska förarna.

April 2024

Det har gått några år och Stefan har aviserat att "nu får det vara slutkört". Fan tro't, men som han avslutade karrären! Först vinner han SM med full pott I grundomgången efter synnerligen övertygande körning. Finalen var en stenhård fight med Jimmy Olsén som slutade med att Stefan flög över mållinjen efter att ha fått Jimmy i bakhjulet efter sista kurvan. Det verkade som om högsta platsen på pallen skulle få stå tom. Men efter en stund kom Stefan linkande fram och klev upp. Det är fantastiskt virke I isracingförarna!

Så skulle det köras 4 deltävlingar i VM. Stefan hade inte ställt upp ikvalet, men när Niclas, som var seedad, inte kunde köra tilldelades Stefan den platsen. I de tävlingarna visade "den gamle" att takterna sitter i minsann. Det slutade med en fjärdeplats, som han delade med en annan veteran, Ali Ala-Riihimäki. Och den allra sista tävlingen vinner han dessutom! Hjälmen av för den idrottsmannen!


Anders Wistrand

 

 


ISRACING

VM SM VM LAG
ÅR PLAC POÄNG PLAC POÄNG PLAC POÄNG TILLSAMMANS MED
1984

14 3


1985

5 10


1986

9 6


1987 7 19 3 13


1988

3 13


1989 15 4 4 11


1990 13 9 5 10 2 52 Sven-Erik Björklund och Per-Olof Serenius
1991 11 10 3 13


1992 3 21 4 11


1993 5 20 2 14 2 66 Per-Olof Serenius och Ola Westlund
1994 7 91 12 3 2 75 Per-Olof Serenius och Sven-Erik Björklund
1995 4 154 4 12 1 49 Per-Olof Serenius och Ola Westlund
1996 7 114 2 14 2 46 Per-Olof Serenius och Ola Westlund
1997 4 20 2 14 2 47 Per-Olof Serenius och Lars Jansson
1998 6 139 2 14 2 49 Per-Olof Serenius och Lars Jansson
1999 4 185 1 14 2 50 Per-Olof Serenius och Kent Peltonen
2000



3 43 Per-Olof Serenius och Lars Jansson
2001

2 14 4 42 Per-Olof Serenius och Ola Westlund
2002 8 82 1 15 1 56 Per-Olof Serenius och Ola Westlund
2003 16 14 2 13 2 50 Per-Olof Serenius och Ulf Engström
2004 15 36 2 10 4 33 Per-Olof Serenius och Ulf Engström
2005

2 15+2


2006 9
2 14+2 2 43 Per-Olof Serenius
2007 8
10 6 2 46 Per-Olof Serenius och Torleif Burman
2008 13
2 11+3+2 4 35 Per-Olof Serenius och Per-Anders Lindström
2009 12


4 31 Per-Olof Serenius
2010 7
1 13+3 2 22 Per-Olof Serenius och Per-Anders Lindström
2011 11
4 13+0 4 32 Per-Anders Lindström och Peter Koij
2012 15
3 8+3+1 5 32 Robert Hendersson
2013 9
1 15+3 3 32 Robert Hendersson och Per-Anders Lindström
2014 6 73 1 14 2 43 Per-Anders Lindström och Niclas Svensson
2015 7 72 1 15+3


2016 7 68 1 10+3+3


2017 7 78 2 13+2


2018 12 44 5 10+2


2019 6 77 5 11+2


2022

2 15+2


2023 7 21 2 13+2


2024 4 53 1 15+3