Del 9 i tidningen Racings serie om Torsten Sjöberg publicerad 1949

Lånade ut en ny maskin - vann på den gamla!

Turen räddade från katastrof - Blåslagen fru vurpresultat

Torsten fick i varje tävling ställa upp som storfavorit. Han visade dock alltid den sanna sportsmannaandan. Aldrig omöjlig att hjälpa en kamrat om det behovdes, alltid redo att stå till tjänst med råd och upplysningar.

Ett typiskt bevis pa Torstens tjänstvillighet och hans sporstmanship gavs vid en stortävling i Gislaved. Skepparn hade här i sin oförvagna stil kört sönder sin egen maskin. Han fick låna Sten Edlunds åk, men lyckades köra sönder även denna. Då erbjöd honom Torsten sin nya Suecia-maskin samtidigt som han förklarade: Jag kör lika bra med min gamla maskin, den fina 34:an. Den har jag med mig i reserv och du får låna den här sá ska vi tampas vid sedan på mina maskiner! Skepparn tyckte det var för mycket, men tog slutligen emot det flotta erbjudandet. I nästa heat blev det Skepparn och Sjöberg som skulle starta. Skepparn ledde hela tiden och in på sista varvet gick han med några meters förspång före Torsten. På de sista avgörande metrarna kastade sig dock den sistnämnde förbi och vann - på sin gamla maskin.

Där ser du att min gamla maskin är lika förstklassig som den här nya Suecian, skämtade Torsten efter loppet. Undra på det då han samtidigt med segern satte nytt banrekord.

Torstens svarta dag

Söndagen den 29 september blev en svart dag för Torsten. Han fick se sig slagen, inte bara av en, utan som var mera ovanligt, av två förare. Det var Kumla-Frasse och Barthelsson, vilka båda kom före honom i Trollhättan. Tänk så skönt att få spöa dig Torsten. Det känns faktiskt härligt, skojade Kumla-Frasse.

En hel vecka före den tavlingen hade regnet öst ned. Man tog i alla fall chansen att köra tävlingen. Det blev givetvis väldigt manfall. Det var så chansartat att vad som helst kunde hända. Ett typiskt exempel harpå var Ragnar Friberg från Göteborg. Han höll faktiskt på att brinna upp! För att hindra vatten och stybb att tränga in hade Friberg lindat massor av säckvav kring motorn. Plötsligt tände värmen säckväven och det blev en bättre brasa. Med nöd och näappe undslapp Ragnar att själv delta i brasan.

Dansken Alvin Linder-Madsen som åkt med Torsten upp till Trollhättan fick på hemfärden färdas med spjälkat ben.

Frasse segrade och Barthelsson kom tvåa och Torsten på tredje plats. Men än var dagen inte slut, mycket skulle hända och skriv upp vad det hände!

En jättevurpa!

På väg hem från tävlingen hände en kuslig sak. I närheten av Kungsbacka, med Torsten vid ratten, kom man ikapp en mycket flott vagn av sista skriket. Plötsligt gjorde denna en häftig inbromsning då föraren, en dam, blivit bländad. För att inte skada vagnen styrde Torsten ut vid kanten av vägen, vilken tycktes vara ett bevuxet mindre dike. Men det var inte något dike, utan i stället en brant slänt på omkring 20m! Vid foten av denna flöt en mindre å. Bilen stod och vägde en stund, men gav sig så plotsligt utför. Släpvagnen med de dyrbara cyklarna var också med bak, vilket ökade tyngden och katastrofen. I en väldig fart for bilen utfor, gjorde två våádliga kullerbyttor, men var fin nog att stanna på alla fyra hjulen igen.

Alla klarade sig...

Inne i bilen var givitvis allting ett enda kaos. Torsten hade dock, rutinerad som han var, krupit ihop under ratten. Han klarade sig helskinnad undan så när som på några smärre blessyrer. Värre är det säkert med dansken, tänkte vi båda.

Men döm om vår förvåning och glädje när vi vände oss om och tittade i baksätet. Där satt Linder-Madsen precis som om ingenting inträffat. Han hade suttit så gott som fastbunden med sitt spjälkade ben och klarade sig undan allting med några blåmärken.

... men Inga blev blå.

Den som råkade värst ut var Torstens fru Inga. Hon slog runt i den ena volten efter den andra, trots att det var trångt inne i bilen. I förbifarten hade hon ocksa klappat till dansken, den enda blessyr han fick!

Väl ute ur bilen var Torstens första tanke de dyrbara maskinerna. Det blir ett dyrbart kalas tänkte vi båda. Medan Torsten tittade efter hur pass skadad bilen var fick Inga hasa sig uppför branten for art se hur den andra bilen betett sig. Döm om deras glädje när hon uppe pa dikeskanten fick se den dyrbara släpvagnen med alla cyklarna stående - helt oskadd. Kopplingen hade inte tålt den underliga vridningen utan brustit och maskinerna var räddade. Enda skadorna inskränkte sig till några sönderslagna rutor i bilen, plus en litet förändrad Inga.

Färden kunde dock fortsättas mot Hälsingborg och dit kom man så småningom i lagom tid art sätta Linder-Madsen pa sista färjan till Helsingör. Nästa söndag var Torsteni farten igen. Då gick det normalt ty han vann i överlägsen stil och noterade dagens bästa tid på en engelsk mil vid tävlingar i Sävedalen!

Artikel 10

Tillbaka till Torsten Sjöberg