Bengt Brannefors är den förare som kört flest säsonger i
Kaparna. Debuten skedde 1953 på Sävedalen. Sammanlagt blev det 22 säsonger .
Förutom en och en halv säsong i Varg-väst i början av 70-talet är sviten
obruten. Lite drygt en dubbel ”testimonial” med andra ord. Egentligen började rundbanekarriären redan i slutet av 40-talet. Laget hette Rävarna och sysslade med cykelspeedway. Utseendet på lagvästen var naturligtvis given – ganska likt Vargarnas väst, fast med en räv i stället för en varg. |
|
Själva tävlandet genomfördes på en cykelspeedwaybana i
Björkekärr i närheten av Kaparnas bana i Sävedalen. I laget fanns ett flertal
kommande Kaparförare. De första varven på Sävedalen genomförde Brannefors redan hösten
1952. Debuten i A-laget skedde som avbytare mot Monarkerna från Stockholm.
”Benga” slet sedan hårt flera år för att bli ordinarie i Kaparna. 1956 kom
förtroendet från lagledare Eric Jacobsson som gjorde att han blev ordinarie i
laget. Efter säsongens tio matcher ståtade ”Benga” med ett snitt på drygt 4.
vilket naturligtvis var mer än godkänt. Körde med idolerna Första framträdandet i landslaget kom året därpå i en match mot Australien i Växjö. I det svenska laget körde både Rune Sörmander och Ove Fundin, vilka ”Benga” haft som idoler bara några år tidigare… Första riktiga fullträffen kom 1960 när par-SM-guldet bärgades i Malmö. Parkamrat var ingen mindre än Ove Fundin. Hårdaste motståndet kom från Varg-paret ”Varg-Olle” Nygren och Björn Knutsson. Inför slutheatet ledde Kapar-paret med en poäng. En ställning som stod sig även efter avslutningsheatet trots att ”Benga” körde omkull. Kaparna vann guldet före Vargarna och Dackarna. Tävlingen kördes inför 6000 personer! Svensk speedway började nu känna av en svår kris. De svenska storförarna trängdes med varandra i det fåtal klubbar som fanns kvar. Detta gjorde att det var väldigt svårt för unga killar att slå sig in i lagen. ”Benga” började nu fundera på hur den fortsatta karriären skulle se ut. Ett tag var det 1000-meterskörning som skulle bli framtiden. Senare skulle speedwaybanan bytas mot asfaltkörning i en formel V-bil. Vid något tillfälle skulle karriären helt avslutas. Hur det nu var med de olika historierna så blev det trots allt en fortsättning på speedwaycykeln. Lagledaren i Kaparna hette nu Gunnar Brannefors Gunnar var pappa till Bengt. |
|
Svenska landslaget 1961 med Bengt Brannefors som tredje från höger. Ove Fundin på cykeln. |
|
Under hela 60-talet körde ”Benga” i Kaparna och landslaget. Redan 1960 uppfylldes proffsdrömmen. ”Benga” blev proffs i engelska New Cross. Det blev bara en säsong i New Cross. Nästa engelska adress blev Ipswich. Detta höll dock bara en halv säsong. Sedan gick klubben i konkurs. Återkomsten till den engelska proffsscenen lät vänta på sig till 1969 då det blev två säsonger i Newports väst. ”Benga” hann även med en säsong i Wolverhampton innan lusten avtog definitivt. Nu spreds rykten om ”Benga” som playboy och rikemansson. Tidningarna fylldes med artiklar om ”Benga” som ”The million dollar playboy”. Det hela började med att Brannefors dåvarande engelske promotor fick några tidningar att ta upp en påhittad historia. Detta var något som levde kvar flera år. |
|
Förgasare satte stopp för gulddrömmar En ny topp nåddes i och med fjärdeplatsen i individuella SM 1967. ”Benga” körde till och med särkörning om bronset med en viss Torbjörn Harrysson. Tävlingen kördes hemma i Göteborg på Ullevi. Vann gjorde Ove Fundin före Njudungarnas Bosse Josefsson. En nyinköpt förgasare som inte ville fungera som den skulle i det avgörande heatet satte stopp för gulddrömmarna. Trotteln hängde sig, vilket gjorde att han var väldigt nära att gå omkull vid några tillfällen. |
|
Året efter nådde Kaparna äntligen målet. Det första
SM-guldet var i hamn efter alla år med andra- och tredjeplatser. I laget körde
bland andra Ove Fundin, Göte Nordin, ”Benga” och Bosse Magnusson. ”Benga”
tillhörde nu toppskiktet i Kaparna. Året efter slutade Kaparna sist trots att
man hade behållit hela guldlaget intakt. Efter säsongen räddades man kvar av
förbudet när serien utökades. Nu värvades Bengt Jansson till Göteborg och
återigen bärgade Kaparna guldmedaljerna. Historien upprepade sig nu. Kaparna
åkte ur serien 1971. Mellanspel i Vargarna ”Benga” stannade kvar i laget i division 2. Efter några matcher 1972 blev ”Benga”, mitt under säsongen, övertalad av ”Varg-far” att komma över till Norrköpingslaget Vargarna, som körde i Allsvenskan. Där blev han kvar i ett och ett halvt år. Han körde dock endast ett fåtal matcher. Efter utflykten återkom ”Benga” till fadershuset 1974. Efter en del sporadiska och motvilliga inhopp avslutades karriären 1976, 23 år efter debuten på Sävedalen. ”Bengas” 137 matcher i Kaparnas A-lag är ungefär lika många som ”Gema-Kjell” och ”Sala” Norlén har tillsammans! Flest antal framträdanden i A-laget har Jan Andersson gjort med sina 175 matcher. ”Benga” innehar idag (2003) nionde plats i Kaparnas maratontabell. |
|
Presentationen var införd i programbladet 2003.
Har du bilder på Bengt? Vi kompletterar gärna presentationen med fler bilder. Kontakta Björn L (lindquist@kaparna.nu) eller Anders W (anders@witu.se). |