"Mer för varje år" Speedwayagenten om lönespiralen

Artikel av Mats Svensson i tidningen Folket i Eskilstuna 16/11 2007

Speedwayagenter är inget omskrivet skrå.
I Helsingborg sitter en av få: Gregor Kolsut, 53, som har cirka 50 polacker i sitt stall.
Och han märker att lönespiralen fortsätter uppåt. Klubbarna trissar varandra, det är likadant i Polen, säger "Speedway-Olle".

ser lönespiralen. Gregor Kolsut tycker att lönerna fortsätter skena i svensk speedway.
Foto: Anders Wistrand

I Sport-Folket förra veckan kunde ni läsa om vad klubbledarna i den svenska speedwayeliten tycker om ersättningarna till förarna.
Många klubbar lovar förarna mer än man kan betala och vi har tidigare berättat att förare går till Svemo för att få sin lön.

50 förare
Polske Gregor Kolsut - kallad Speedway-Olle - är agent sedan "sju-åtta år tillbaka". Han företräder förare från Polen och har runt 50 förare som kör i Sverige för tillfället.
Dessutom har en butik i skånska Billesholm som specialiserat sig på speedwayvaror, som motorer och hjälmar.
Han har inga förare i Smederna i sitt stall, hans stjärnor i Sverige är namn som Jarek Hampel, Grzegorz Walasek och Sebastian Ulamek. Men han säger sig ändå ha hundra procent koll på vad alla polska förare får per inkörd poäng: Wieslaw Jagus - som Kolsut företrädde när "Jagoda" körde i VMS Elit - har 4000 kronor per poäng, Krzysztof Kasprzak får 3800 kronor.

Tredubbelt
- Det är det absolut vanligaste att de duktiga får mellan 3300 och 4000 kronor. Det beror lite på om dom själva eller klubben betalar artistskatten, oftast är det klubben, säger Gregor Kolsut.
Så till exempel 4000 på Jagus är skattat och klart för honom?
- Ja.
Men det är bara småpotatis jämfört med vad stjärnorna får i Polen.
- Jagus har det tredubbla i Polen, säger Gregor.
Speedway-Olle anser att klubbarna fortsätter att trissa varandra när det gäller ersättningen till förarna.
- Dom sitter och säger att dom ska ge mindre pengar, men fortfarande lovar dom mer på papperet. Så är det både i Sverige och Polen. Det blir mer och mer för varje år.
Sport-Folket skrev i slutet av oktober att sponsorerna i Eskilstuna raggat ihop 300 000 kronor för att få Jonas Davidssons underskrift (se artikel tidigare uppslag).
En siffra Kolsut tycker låter hög för Motalasonens signatur.
- Då får han mer än Jarek Hampel i Vetlanda, han får 100 000 i sign-on. Men det är precis samma som med lönerna, klubbarna trissar varandra.

Sköter sig själva
De svenska förarna sköter sina egna förhandlingar i Sverige men flera stycken, bland andra Daniel Nermark, har fått Kolsuts hjälp med snack med polska klubbar.
- Då vet dom att det inte blir några problem, säger Kolsut som jobbar i enmansteam som agent.
- Ja, jag bokar färjor, sköter förhandlingarna och åker ofta med en av mina förare på tävlingarna.
1 januari 2008 får inte klubbarna ha några skulder till sina förare. Då får man nämligen ingen elitlicens.
Men Gregor Kolsut tror inte att det blir så enkelt.
- Nej, klubbarna och förarna kommer att komma överens och skriva under om en avbetalning. Det brukar ta tid att få pengar, men dom kommer oftast. I alla fall från lagen med pengar, som Vetlanda, Målilla, Piraterna och Västervik. Dom andra ligger back.