Kvar i laget – Roman Chromic

Värvades under fjolåret och tog då den tionde och sista platsen i laget, körde sedan som såväl reserv som ordinarie och blev direkt en publikfavorit med säkerligen att ta flera steg i sin utveckling i allsvenskan. säkerligen att ta flera steg i sin utveckling i allsvenskan. Kör även för Rybnik i Polen.

Efter matchen mot Griparna får jag en pratstund med Roman Chromic, mannen med den skarpa profilen. Han och hans mekaniker, Piotr (Radowski), har just packat in hans båda cyklar i bilen. I morgon är det ny match i Mariestad. Utan några krusiduller tar han plats vid depåstaketet och väntar med sitt mjuka leende på att jag skall börja ställa frågor. Hans engelska är inte tillräckligt bra för att vi skall kunna konversera utan tolk. David Kujawa får tillfälle att visa att han behärskar det språket. Han gör villigt tjänst som tolk för oss.

Rätt nöjd med matchen

Det var fin körning du presterade idag. ”Jo, det gick rätt bra.” Minen säger mer än orden. Roman har fått vänta ett par matcher på att få gå in i laget. Nu känner både han och jag att insatsen i kvällens match gav en spark in i ordinarie laguppställning i den mån det finns en sådan. Det ser ut som om Roman kommer att bli en viktig kugge i laget.

Trivs i Kaparna

Pawel Hlib och Robert Miskowiak lämnade Kaparna i år, men du stannade kvar. ”Jag tyckte jag var skyldig Kaparna det efter att vi misslyckades att hålla oss kvar i elitserien. Dessutom trivs jag bra i Kaparna med allt runtomkring.” Men du själv körde ju inte dåligt. Du kom in som reserv och körde som ordinarie mot slutet av serien. ”Nej, det har ju gått väl så bra för mig här som i Polen.” Vad beror det på? ”Det är en bättre stämning här i Sverige. Lagledarna är positiva. De stöttar och motiverar förarna.”

Kom sent i träning i år

Vi har hört att du var missnöjd med att du inte fick komma in och testa maskiner och träna i tid inför seriestarten i Polen. ”Det blev för kort försäsong.” Men nu hade du fart på den maskinen du körde på. ”Janne Andersson har hand om mina maskiner nu. Han är bra!” Under tiden vi pratar kommer Janne och hämtar en annan paketerad motor. Janne lär kunna vara till stor hjälp för Roman.

Otur med motorköp

Kan du försörja dig på speedwayen? "Jag har några sponsorer. Jag hinner inte med något jobb under speedwaysäsongen. På vintern jobbar Piotr och jag med motorerna och cyklarna för att de skall vara i trim. Jag köpte ett par till i vintras, så jag har 4 stycken nu.” Enligt ryktet har du haft problem med dåliga cyklar. ”Jag kände mig lurad på ett par motorer jag köpte. De var i sämre skick än jag trodde.”

 

Litar på cyklarna nu

Du sitter väldigt lugnt på cykeln när du kör även när du fightas om placeringarna. ”Jag litar på mina maskiner. Då kan jag sitta lugnt. Annars kränger nog jag också.” Det där var väl bara halva sanningen. Det har nog med teknik och balans att göra också. Vi som sett Roman ett tag nu har ju märkt att även om hans sittställning på cykeln inte utstrålar fighteranda så är han en riktig fighter när han jagar poäng. Omkörningen före mållinjen i kväll var skön att skåda.

Roman bevakar andraplatsen bakom Stefan Andersson

Har kört sedan han var 15

Hur länge har du kört speedway? ”Jag har kört sedan jag var 15 år. Jag körde aldrig 80cc. Jag fick licens när jag var 16.” Vad kom det sig att du började köra speedway? ”Pappa har kört. Han körde förstås bara ett par år utan att lyckas riktigt” Svaret får mig nästan att skratta. Det verkar som om alla nuvarande förares pappor kört speedway. Ja, det finns ju undantag i Kaparna, men Manuel, Rafal, ... Dom tycks vara många. Om inte annat skulle man säkert kunna göra en intressant utredning om pappornas betydelse för speedwaysporten (eller hur Kjell Åshede).

Femte högsta snittpoängen i laget

När jag kommenterar Romans relativt höga snittpoäng, som påverkar hans möjlighet att ta plats i laget blir det en viss förvirring. Varken han eller David Kujawa verkar helt införstådda med hur det fungerar. Det må ju vara dem förlåtet förstås! Vi konstaterar att Roman med sina 7,69 bara har Rafal, Gapinski, Manuel och Stefan före sig. David som får ett snitt på 3,00 när han får svensk licens har naturligtvis guldläge för att ta en reservplats i juli.

2:a i minnestävling

Du tog en 14:e placering i JVM 2001, det året David Kujawa vann. Är det ditt bästa tävlingsresultat? "Nej, det bästa var i en minnestävling i Ciszewski i Polen där förare som Hampel och Rickardsson var med. Där kom jag tvåa.” (David såg ganska nöjd ut när jag nämnde hans JVM-seger.)

Gifter sig i höst

Är det din fru eller sambo som är här idag? ”Kasia (eg Katarzyna) har en väninna här i Göteborg. Det passade bra att hon följde med denna gång. Vi är inte gifta ännu, men i slutet på september skall det bli av. Det skall bli ett äkta polskt bröllop!” Bor ni i Rybnik? ”Vi bor ungefär en mil utanför i Gaszowice.” 

Lugnet själv i depån

När man ser Roman sitta bakvänd på cykeln i depån utstrålar han ett avspänt lugn. Det är en trygg koncentration inför körningen, samma trygghet som karakteriserar de andra toppförarna, Shane, Stefan och Rafal. Det känns lika tryggt att prata med honom. Med ett vänligt, lite roat leende, ger han sina kommentarer till mina frågor. Roman, vi önskar dig verkligen större framgångar nu med bättre maskinmaterial!

 

Anders W