SÅ GICK DET TILL NÄR GEMA BLEV KAPARNA
Göteborgs Motorsport Klubb har alltsedan 1950 haft ett lag med namnet Kaparna i den svenska speedwayens seriesystem. Just 1950 hade faktiskt klubben ytterligare ett lag i seriesystemet under namnet Gastarna.

Gema gällde 1949

Svensk seriespeedway startade som bekant 1948. Under namnet Gema gjorde Göteborg sitt intåg i seriesystemet året därpå. Gema som uttytt stod för Göteborgs Motor Allians innefattade då tre föreningar Göteborgs Motor Förening, Göteborgs Motor Klubb och Motorcykelamatörerna i Göteborg.

Redan under seriesystemets inledande uppträdde en del klubbar under namn som Vargarna, Getingarna, Filbyterna etc. Även efter dåtidens värderingar framstod sådana namn väsentligt mer häftiga än Gema.

Pristävling i Morgon-Posten

Det är dock inte närmare känt när planerna uppstod på att ge Göteborgs speedwaylag ett klatschigt namn. Det mera synbarliga initiativet tigs däremot av den sedan länge försvunna tidningen Morgon-Posten. I början av år 1950 utlystes en pristävling bland tidningens läsare om namn på stadens stolta speedwaylag.
Vid den tidpunkten var intresset för den då nya sporten speedway mycket stort. Det föll sig därför naturligt att den då rika floran av tidningar i Göteborg ägnade stort utrymme i sina spalter för speedway.

Många namnförslag

 Pristävlingen rönte stort intresse och mängder av förslag kom in till tävlingsjuryn. Där fanns namn som Götarna, Potätekungarna, Banditerna, Vrålarna, Hajarna, Kubbarna, Kepsarna, Kållarna, Sniglarna, Tumlarna, Raggarna mm.
Då Gema hade två lag bestämde sig juryn för två huvudalternativ Kaparna/Gastarna och Hajarna/Tumlarna. Efter ingående jurydiskussioner vägde till slut vågskålen över för kombinationen Kaparna/Gastarna. Förslaget Kaparna blev dock aldrig belönat då det hade inkommit från någon till klubben närstående person. Samma sak kom att gälla för förslaget Tumlarna.

Lasse i gatan en avgörande faktor

I juryns utlåtande framgår att det var kopplingen till den legendariske kaparen Lars Gathenhielm alias Lasse i Gatan som blev en avgörande faktor för beslutet.

Blåvit väst redan från början

I tävlingen ingick också att komma med förslag på västarnas utformning. Även detta föranledde långa diskussioner inom tävlingsjuryn. Till slut bestämde man att Kaparna skulle ha två korslagda huggare medan Gastarna skulle uppträda med en båtratt som emblem. I båda fallen bestämdes att västarna skulle ha Göteborgsvapnets blå och vita fält med emblemen i guld ovanpå.

Två lag i seriesystemet

Redan i 1950 års serier med Kaparna i den mellansvenska division 2-serien och med Gastarna i den västsvenska serien på samma nivå uppträdde lagen för första gången med sina nya namn och i sina nya västar.
Hur det gick 1950 och vad det blev av Gastarna? Det kanske vi återkommer till närmare vid ett senare tillfälle. Däremot är det intressant att tanken om att en klubb skall kunna ha flera lag i seriesystemet på intet sätt är någonting nytt.

taget ur Ventilen nr 11 1999, skrivet av Thomas Lind