SAMLARBILDER

FRÅN DIRT TRACKS SAMTLIGA NUMMER

All text: Gunnar Hagberg

Svenska landslaget mot Australasien i Norrköping 1958

Tre förare räckte på sätt och vis för att besegra Australien i landskampen i Norrköping den 7 oktober 1958. Det australasiska laget var ett kombinationslag från Australien och Nya Zeeland. Det var efter den matchen den granna lagbilden, som synes nedan, och som prydde baksidan på premiärnumret av Dirt Track togs i depån.

Sverige vann landskampen med 51 - 45, men det fanns ändå viss anledning till oro över hur ihåligt det svenska laget var. Ove Fundin och Olle Nygren tog 15 poäng vardera och Rune Sörmander fyllde på med förtjänstfulla 13. Vackert så. Men sedan?

Bara åtta poäng totalt på blågults övriga förare, Björn Knutsson (3), P-O Söderman (3), Joel Jansson (1) och Bert Lindarw (1). Ett faktum som fick den svenske landslagsbasen Arne Bergström att uppgivet konstatera: "I världsklass, som det här är fråga om, har vi bara tre man för närvarande."

Nåja, en 20-årig Björn Knutsson visadde trots allt att det fanns hopp om svensk speedway inför framtiden. I det sista och avgörande heatet fixade han och Rune Sörmander en femetta. Sörmande vann före Kutsson och det säkrade landskampssegern trots att gästerna kom med både Barry Briggs och Ronnie Moore i heatet.

Knutsson blev ju med tiden världsmästare och speedwaysporten i stort i Sverige överlevde också den publika nedgång som noterades under några år när 50-talet övergick i 60-tal.

Sverige vann för övrigt samtliga tre landskamper över Australasien hösten 1958. Den 5 oktober blev det 56 - 40 i Växjö och den 9 oktober skrevs de svenska segersiffrorna till 49 - 47 i Stockholm.

Dessutom kördes två fyrlandskamper där Australien och Nya Zeeland delade upp sig. I Göteborg den 10 oktober vann Sverige (36 poäng) före Nya Zeeland (26), Norge (20) och Australien (14). I Eslöv två dagar senare vann Sverige på nytt med 36 poäng. Australien hade 25, Norge 24 och Nya Zeeland 11.

Landskampen på Norrköpings gamla motorstadion på Dagsbergsfältet föregicks av ett dagslångt regnväder och banan täcktes med ett sågspånslager för att det över huvud taget skulle bli körbart. Det är också sågspånet som orsakar den "snöiga" känslan på lagbilden från depån.

Tanken är att varje nummer av Dirt Track skall avslutas med en lagbild på baksidan. En idé ogenerat stulen från det inte helt obekanta Rekord-Magasinet.

Önskemål och förslag på framtida lagbilder mottas med tacksamhet av redaktionen för Dirt Track. Landslag, svenska klubblag eller engelska ligalag - alla idér är välkomna. Det torde finnas gott om gamla lagbilder i gömmorna hos föreningens medlemmar.

Svenska landslaget mot Australasien 1958: Från vänster, P-O Söderman, Björn Knutsson, Joel Jansson, Bert Lindarw, Ove Fundin, Arne Bergström (lagledare), Olle Nygren (på cykeln) och Rune Sörmander

Svenska landslaget mot Storbritannien i Wolwerhampton 1968

Världsligan var ett nytt påfund på den internationella speedwayscenen under säsongen 1968. En serie landskamper mellan de fyra stora speedwaynationerna, Storbritannien (inklusive Nya Zeeland), Sverige, Polen och Sovjet, skulle en gång för alla avgöra vilket land som var bäst, störst och starkast. Idén kom från England och var tänkt som en ersättning för lag-VM, där Sverige var regerande mästare.

Det var dock, skulle det visa sig, ingen lysande idé. Tvärtom. Bara halva serien genomfördes och Sverige hann bara med två matcher, som gav två nederlag mot Storbritannien; 35 - 43 på Wimbledon i södra London och 27 - 51 i Halfax uppe i Yorkshire.

Vädret saboterade en stor del av Världsligan, och dessutom höjdes snart röster om en återgång till ett lag-VM av traditionellt snitt. Så skedde, och 1969 blev Polen lagvärldsmästare.

Nåväl, efter de båda matcherna i Världsligan körde Sverige ytterligare tre landskamper på brittisk mark under den heta sommaren 1968.

Samlarbilden visar det svenska manskapet elegant poserande på innerplan innan matchstart på Monmore Green i Wolverhampton.

Matchen i Wolverhampton den 21 juni vann Sverige med 55 - 52 sedan Anders Michanek visat vägen med sina 14 poäng.

Därefter blev det anmärkningsvärda 71 - 37 till Sverige i Coatbridge den 22 juni innan landskampsutbytet avslutades i Swindon med brittisk hemmaseger och revansch, 62 - 46.

Poängplockare i landskampen i Wolverhampton var:

Sverige: Anders Michanek 14, Olle Nygren 12, Sören Sjösten 11, Ove Fundin 8, Torbjörn Harrysson 6, Bernt Persson och Hans Holmqvist 2

Storbritannien: Jim Airey 14, Martin Ashby 12, Peter Vendelberg 7, Eric Boocock och Ken McKinley 6, Nigel Boocock 4, Barry Briggs 3 och Ivan Mauger 0.

Svenska landslaget mot Storbritannien 1968: Stående från vänster, Olle Nygren, Hans Holmqvist, Anders Michanek, Torbjörn Harrysson och Ove Fundin. Knästående från vänster: Gunnar Malmqvist, Sören Sjösten och Bernt Persson

Svenska landslaget som vann lag-VM 1964

När Sverige vann lag-VM 1964 var det för tredje året i rad "våra gossar"tog hem titeln. 1962 vann Sverige i Slany i Tjeckoslovakien och året därefter i Wien.

1964 års final bjöd på en tävling där det jämna svenska laget behärskade den gropiga och svåråkta banan allra bäst.

Sverige körde in 34 poäng totalt, och det räckte till en övertygande triumf, där Sovjet utmanade närmast med 25 poäng. Storbritannien, som kom med ett delvis föga namnkunnigt lag körde ihop 21 pinnar.

Men det började tveksamt för Sverige. Ove Fundin överraskade alla med att nolla i sitt första heat. Han lät Sören Sjösten ta sitt nästa heat, men även denne blev sist över mållinjen. Den svenske lagledaren Arne Bergström förklarade utan omsvep för Ove Fundin vad som gällde inför fortsättningen och "beställde" ett par heatsegrar. Varpå Fundin vann sina följande heat och visade vägen mot VM-guldet. Fundin fick dock nöja sig med 6 poäng i finalen.

Resultar:

1. Sverige 34 poäng
Björn Knutson 11, Göte Nordin 10, Rune Sörmander 7, Ove Fundin 6 och Sören Sjösten 0

2. Sovjet 25 poäng
Igor Plechanov 8, Gennadij Kurilenko 8, Jurij Chekranov 6 och Boris Samorodov 3

3. Storbritannien 21 poäng
Barry Briggs 9, Ken McKinley 7, Nigel Boocock 3, Ron How 2 och Brian Brett 0

4. Polen 16 poäng
Andrzej Wyglenda 8, Andrzej Pogorzelski 3, Zbigniew Podlecki 2, Marian Rose 2 och Marian Kaiser 0

VM-guldet i Abensberg innebar ett tilfälligt stopp för de svenska framgångarna i lagsammanhang. 1965 och 1966 kom Sverige trea. Vid 1967 års final på hemmabana i Malmö var Sverige tillbaka på tronen. Men det är, som det heter, en annan historia.

I stället njuter vi av den här granna lagbilden, tagen i depån i Abensberg innan finalen ska börja. Optimismen lyser i ögonen på den svenska truppen.

Svenska landslaget som vann lag-VM 1964: Stående från vänster, Sören Sjösten, Göte Nordin, Arne Bergström (lagledare), Rune Sörmander och Björn Knutson. På cykeln Ove Fundin.

Vargarna i samband med seriepremiären i Gislaved 1949

Vargarna blev svenska lagmästare 1949 efter att ha vunnit den så kallade speedwayserien utan en enda förlust.

Vargarna vann samtliga nio seriematcher och körde hem serien på maximala 18 poäng före SMK Stockholm (16) och Filbyterna (12).

Lagen möttes bara en enda gång, vilket innebar att några lag hade fem hemmamatcher, medan andra bara fick fyra. Vargarna hade turen att få köra seriefinalen mot SMK hemma på Dagsbergsfältet och vann tämligen enkelt och bekvämt med 62 - 42.

Samlarbilden är tagen i samband med Vargarnas premiär borta mot Smålänningarna i Gislaved den 24 april 1949.

Smålänningarna var nya i serien och kunde på intet sätt hota Vargarna, där englandstränade Olle Nygren visade tidig vårform och körde in 15 poäng på sex heat. Vargarna vann matchen, som kördes över 18 heat, med klara 78 - 29, medan SMK körde över Getingarna med 76 - 31.

1949 års speedwayserie hade utökats med tre lag, Smålänningarna, Piraterna och GEMA, jämfört med premiärårets sju. Bra för bredden, men det innebar samtidigt en del ojämna matcher. Det gav inte minst premiäromgången en tydlig fingervisning om.

Men Smålänningarna kämpade tappert i sin debut mot Vargarna. Lagledaren Gunnar Engborg, senare känd som "Dacke-Far", summerade problemet med sitt unga orutinerade lag så här: "Vi smålänningar är så handikappade. Vi har våra förare spridda över så stor yta av landet, Gislaved, Nässjö, Vimmerby, Malmö och Borås. Vi kan inte träna tillsammans. Men vi måste försöka på något vis.

I Vargarna imponerade Olle Nygren och Helge Brinkeback med föredömlig paråkning. Kämpen Stig Pramberg blev bäste poängplockare i matchen.

Poäng Vargarna:
Stig Pramberg 17
Olle Nygren 15
Helge Brinkeback 15
Einar Lindqvist 14
Lennart Åström 5
Lennart Eriksson 4
Lennart Carlström 3
Seth Lindvall 3

Smålänningarna
Owe Braun 10
Stig Ekberg 5
Kurt Winberg 5
Arne Sörmander 5
L-E Östberg 5
Erik Engvall 2
Anders Börjesson 0

Publik: 5 000 personer

Vargarna vi seriepremiären i Gislaved 1949. Stående från vänster: Helge Brinkeback, Olle Nygren, Arne Bergström (lagledare), Einar Lindqvist, Stig Pramberg, Lennart Carlström och Lennart Åström. På knä: Lennart Eriksson och Seth Lindvall.

Indianernas lag i speedwayserien 1950

Indianerna avgjorde guldstriden i 1950 års Division I-serie. Åtminstone indirekt. Och utan att själva vara inblandade i själva medaljfördelningen

Guldstriden var i själva verket en östgötsk tvekamp mella Filbyterna och Vargarna. Vargarna slog Filbyterna i Linköping och Filbyterna kontrade med att besegra Vargarna i Norrköping. Bortasegrar i båda seriefinalerna således, och så långt dött lopp i guldfighten.

Men då klev Indianerna in i handlingen.

I september överraskade Kumla-laget med att hemmabesegra Vargarna i vad som beskrevs som, en av de bästa och mest raffinerade tävlingarna någonsin på Sannahed. 56 - 52 till Indianerna inför 6 000 åskådare, och där gled guldet Vargana ur händerna.

En tacksamhetens tanke for samtidigt mellan Linköpning och Kumla.

Men inför det sista heatet hade Vargarna ännu chansen till vinst på Sannahed. Indianerna ledde med 52 - 50 och behövde minst 3 - 3 för vinst. Det ble bättre än så.

Duon Evert Fransson och Georg Hellgren såg till att det blev 4 - 2 i Indianfavör och vinst i matchen.

Indianernas poäng i matchen togs för övrigt av: Göte Olsson 15, Evert Fransson 14, Sven Lindholm 11, Curt Hallberg 9, Bengt Ljungström 4, Georg Hellgren och Kurt Lindholm 1.

Indianerna etablerade sig under säsongen som ett stabolt mittenlag. Sex segrar och sex förluster innebar en fjärdeplats totalt, en poäng från bronset. "Kumla-Frasse" var lagets tongivande förare med ett snitt på 12,7 poäng per match. Med det var han åttonde man i den individuella poängligan. Flitigaste poängplockare bakom honom var Göte Olsson och Sven Lindholm.

Totalt sett var dock 1950 ett mörkt år för Indianerna. I bortamatchen mot Dackarna i Gislaved skadades Rune "Rula" Larsson så illa att han avled dagen därpå. "Rula" fick stoppsladd och föll i det fjärde heatet. Föraren bakom honom hann aldrig väja undan och "Rula" fick ta smällen över bröstkorgen. Han blev 30 år gammal.

Den 22 oktober kördes en tävling till Rune Larssons minne i Kumla. Nettointäkterna tillföll Runes hustru och 5 000 åskådare fick se Sune Karlsson vinna tävlingen före Cyril Roger och Evert Fransson.

Indianernas lag våren 1950. Stående från vänster: Rune Larsson, Sven Lindholm, Göte Olsson, Bror Segerström, Kurt Hallberg, Åke Lindberg, georgHellgren.. På cykeln: Evert Fransson


Getingarnas mästarlag 1982

Getingarna må föra en undanskymd tillvaro i dagens speedway. Historiskt sett står klubben i viss särklass med sina imponerande 16 SM-guld i lagsammanhang totalt genom åren.

Det första kom redan 1952 med Sune "Maximum" Karlsson som det stora namnet i förartruppen. Det senaste kom 1989, då Getingarna körde tillsammans med Gamarna/Västra MK under det föga spirituella namnet Stockholm United.

Lagbilden föreställer 1982 års lagmästare, då Getingarna på ett övertygande sätt lyckades mixa den värdefulla rutinen (typ Anders Michanek, Tommy Nilson och Richard Hellsén) med den ungdomliga entusiasmen (typ Jimmy Nilsen och Per Jonsson) till en i princip oslagbar kombination.

1982 innebar premiären för Elitserien i speedway. Tidigare hade den högsta serien kort och gott kallats för Division I. Nu skulle spetsen vässas, var tanken. Den nya Elitserien hade bara plats för sex lag jämfört med åtta säsongen innan. Idén var klubbarnas egen, men det visade sig vara en satsning som inte föll särskilt väl ut. Bara sex lag innebar för få matcher och dessutom innebar det nygamla greppet med 16-heatsmatcher att det vimlade av riktigt ojämna matcher med överlägsna segrar för hemmalagen.

Publike reagerade på det enda rimliga sättet. Den stannade hemma. Den genomsnittliga publiksiffran på 747 åskådare imponerade knappast. Året därpå var antalet lag uppe i sju, och till säsongen 1984 var man tillbaka till åtta lag i högsta serien.

Den misslyckade starten för Elitserien i stort förringar givetvis inte Getingarnas insats 1982. Laget vann grundserien klart efter att ha vunnit åtta av de tio matcherna. De fyra främsta lagen i Elitserien, Getingarna, Örnarna, Njudungarna och Smederna, gick till semifinalmatcher om en plats i finalen. Getingarna slog enkelt ut Smederna i två raka matcher. Men mellan Njudungarna och Örnarna blev det tufft. Det fordrades skiljeheat innan Njudungarna säkrade sin finalplats. I finalen vann Getingarna i två raka matcher, även om de småländska kämparna stred tappert ända in på mållinjen.

Matchfakta
Första finalen i Vetlanda:
Njudungarna - Getingarna 42 - 53
Njudungarna: Göran Waltersson 11, Uno Johansson 10, Roger Gustavsson 7, Ulf Blomqvist 7, Conny Ivarsson 3, Börje Klingberg 2, Kenneth Gustafsson 2,Conny Samuelsson 0
Getingarna: Tommy Nilsson 15, Richard Hellsén 11, Per Jonsson 7, P-O Gudmundsson 7, Jimmy Nilsen 6, Anders Michanek 5, Jimmie Magnusson 2, Thomas Hydling 0

Andra finalen i Stockholm:
Getingarna - Njudungarna 54 - 42
Getingarna: Anders Michanek 14, Tommy Nilsson 13, Richard Hellsén 12, P-O Gudmundsson 6, Per Jonsson 5, Jimmy Nilsen 3, Thomas Hydling 1, Jimmie Magnusson 0.
Njudungarna: Uno Johansson 11, Göran Walterssonn 8, Conny Samuelsson 6, Conny Ivarsson , Ulf Blomqvist 5, Kenneth Gustafsson 4, Roger Gustavsson 3, Börje Klingberg 0.

Getingarnas guldlag 1982. Stående från vänster: Richard Hellsén, Tommy Jakobsson (lagledare), P-O Gudmundsson, Anders Michanek, Jimmie Magnusson, Thomas Hydling, Jimmy Nilsen, Tommy Nilsson och Per Jonsson. På knä: Lennart Eriksson och Seth Lindvall. På cykeln: Evert Fransson<
Foto: Björn Zettervall


Southampton, brittiska mästare 1962

Med både Björn Knutson och Barry Briggs i laget blev Southampton, med smeknamnet "The Saints", brittiska mästare säsongen 1962. Trots de båda starka topparna menar Björn Knutson själv att det snarare var lagets jämnhet som var hemligheten bakom framgången. "Alla i laget kunde ta poäng. Det var sällan någon som föll ur ramen. Större än så var inte hemligheten", säger Björn

Det här är första gången Dirt Track presenterar ett engelskt lag på sista sidan. Men det eleganta manskapet under ledning av promotorn Charles Knott håller givetvis måttet även i det här sammanhanget. Den lille killen på bilden, han på hojen med ligabucklan i händerna, är för övrigt Mr. Knotts barnbarn.

Southampton levde högt på sin speciella hemmabana. Ovalen på Bannister Court var i själva verket snarare rund än oval. och många av motståndarna hade problem på den korta banan. En utpräglad hemmabana, om man så vill. Knutson och Briggs däremot, behärskade den till fulländning och "The Saints" vann också alla sina tolv hemmamatcher under guldåret. "Det gick runt i stort sett hela tiden. Inga rakor att vila sig på", säger Björn.

Björn Knutson trivdes alldeles ypperligt under sina fem säsonger i Southampton. Han hade gärna fortsatt i klubben om möjlighet givits. Men efter säsongen 1963, då "The Saints" slutade näst sist i tabellen, revs banan och speedwayverksamheten i kuststaden avvecklades. "Banan låg praktiskt taget mitt inne i sta'n, och till slut satte myndigheterna stopp på grund av bullret. Samtidigt blev det nog en mycket god affär för Charles Knotts del. Han sålde marken och det byggdes bostadshus i stället. Väldigt trevliga parhus. Jag var inne i ett av dem och tittade", säger Björn.

Ligaguldet 1962 var Southamptons främsta merit på lagsidan, om man inte räknar med triumfen i Division två 1936.

1962 vann "The Saints" ligan med klar marginal. Sju poäng före tvåan Wimbledon. 36 respektive 29 poäng. Coventry (26 poäng) var trea och Belle Vue (25) fyra. Säsongen stördes en smula av att Ipswich drog sig ur efter 15 matcher. De resultaten plockades bort från sluttabellen.

Sedan Southampton lagt ner verksamheten flyttade förarna vidare. Björn Knutson hamnade i West Ham och Barry Briggs i Swindon. Men det är en helt annan historia. Och någon speedway har inte körts i Southampton sedan "The Saints" storhetsdagar för sisådär 45 år sedan. Givetvis ett tråkigt faktum att de gamla fina klubbarna och banorna försvinner.

Southampton, brittiska mästar 1962. Stående från vänster: Barry Briggs, Bert Croucher (lagledare), Peter Vandenberg, Brian Hanham, Dick Bradley, Alby Golden, Reg Luckhurst (i kostym), Cyril Roger, Björn Knutson, Frank Johnson och Charles Knott (promotor).


Garvarna, Valdemarsviks stolthet i speedway

Under svensk speedways första storhetstid i början av 1950-talet dök det inte minst upp en mängd nya klubbar som ville bjuda publiken på respektive ort på den nya fartfyllda sporten i tiden.

Många av dem försvann i stort sett lika snabbt som de kom, och numera återstår bara flyktiga minnen. Kuggarna, Saxarna, Kanonerna, Husarerna, Falkarna, Munkarna och Vesslorna är exempel på lagnamn som får det att vattnas i munnen på vilken historiskt intresserad speedwaykonnäsör som helst. Samt inte minst Garvarna från Valdemarsvik. Laget ni hittar elegant poserande i depån här nedan.

Garvarna passar onekligen bra in på beskrivningen ovan. Laget gjorde bara en enda säsong i seriesammanhang, 1952, och försvann sedan snabbt från ovalerna på grund av, i första hand, en skral ekonomi. Just säsongen 1952 led för övrigt flera klubbar av minskande publikintäkter, mycket beroende på en särdeles regning höst.

Rent sportsligt gjorde Garvarna en fullt acceptabel insats i Division II det året. Laget kom visserligen näst sist i den sex lag starka serien, men de tio matcherna resulterade i tre segrar, en delad pott och sex förluster. Förhoppningarna var heller inte särskilt högt ställda. "Se och lära" var stridsropet som gällde. Kavaljererna var klart sist i tabellen med bara en enda seger, och Garvarna hade häng på fyran, Stenbockarna, som landade på fyra segrar och se förluster. Monarkerna stod i särklass Tio raka storsegrar och bland annat 69 - 41 över Garvarna i Valdemarsvik.

Tre lokala Valdemarsviksgossar, Arne Weström, Curt Eldh och Rune Kärnfeldt, utgjorde stommen i Garvarnas lag. I övrigt fylldes truppen på med Sven Karlén från Norrköping, Ulf Ericsson och Tage "Tomten" Nyholm från Stockholm, Rune "Pajo" Wikgren från Västervik samt Motalasonen Yngve "Ping" Bengtsson.

"Det var roligt så länge det varade", har Arne Weström berättat i en intervju om säsongen med Garvarna. "Vi som höll på levde verkligen för sporten. En kort men lycklig period."

"Det var ingen av oss som drog sig för att sätta sig i skuld bara för att få ihop grejor till att kunna köra speedway på. Jag bytte bort min gamla Triumph mot en Jap, som jag körde på hela säsongen. De flesta av oss slutade tvärt efter säsongen, men både Ulf Ericsson och Curt Eldh gick till Vargarna och fortsatte att köra på hög nivå. Själv sålde jag min Jap. Den blev aldrig sig riktigt lik sedan jag kört omkull och skadat ramen."

"Monarkerna var lite för bra för serien. Vi fick storstryk när vi mötte dem uppe på Hammarbyplan också. Det hela blev inte lättare av att det ösregnade någon timme före matchen. De lade på ett par hundra kilo sågspån på de allra värsta pölarna. Det fungerade."

Redan 1950 invigdes motorstadion i Valdemarsvik med en individuell stortävling, där fartglade norrmannen Basse Hveem vann i ett namkunnigt startfält och lade beslag på segerpriset, en livs levande tjurkalv. Den tävlingen sågs av en stor publik och fungerade som inspirationskälla när Valdemarsvik, under ledning av Stora Hotellets ägare Emanuel Brink, bestämde sig för att starta ett serielag. Dess intryck på svensk speedway i stort blev trots allt knappt skönjbart. Den sanne speedwyvännen glömmer dock aldrig dessa kittlande klubbar från sportens barndom.

Garvarnas serielag i Division II 1952. Stående från vänster: Sven Karlén, Arne Weström, Georg Andersson (lagledare), Rune Kärnfeldt och Yngve Bengtsson. Sittande från vänster: Ulf Ericsson, Rune Wikgren, Curt Eldh och Tage Nyholm.


Svenska landslaget mot England 1951.

De allra första landskamperna mella Sverige och England blev ofta tämligen enahanda uppgörelser med klara svenska segrar som följd. Sedan engelska klubblag som Harringay och New Cross kört landslagsvästarna av de svenska idolerna på svensk mark, räknade britterna kallt med att det räckte med ett C-betonat "landslag" inför det första landskampsutbytet säsongen 1951.

En kaxig inställning som stod dem dyrt.

Så dags hade nämligen de svenska förarna med "Varg-Olle" Nygren och Rune Sörmander i spetsen gått framåt såpass mycket inom hantverket att det blev svenska utklassningssegrar i de tre matcherna som kördes på svensk mark (Falköping, Stockholm och Arlöv) i juni 1951.

När det svenska landslaget drog till England två månader senare för tre returmatcher, hade engelsmännen vässat sin förartrupp avsevärt och kom bland anat med den gode Ken Middleditch i laget. Det var dock långt ifrån något engelskt A-landslag som Sverige mötte. Snarare en spetsad C-uppställning.

Lagbilden nedan är tagen i samband med landskampen i Exeter den 6 augusti. Det var den första av de tre matcherna och England vann med 61 - 46 sedan just nämnde Middleditch visat vägen med sina 15 poäng.

Sverige gjorde emellertid en klart godkänd insats och utmanade hemmaförarna på allvar. Framför allt imponerade "Varg-Olle" Nygren som mer eller mindre oslagbar.

Ännu bättre gick det i de båda landskamper som återstod av utbytet. I Wolverhampton vann Sverige med 63 - 44 och i Poole blev det knapp engelsk vinst, 56 - 52.

Sammantaget var det tre landskamper som gjorde mycket för svensk speedways status i England. England dominerade branschen tillsammans med Australien, men det var tydligt att engelsmännen inte längre kunde ta vilka division III-förare som helst och ändå köra ifrån de allt åksnabbare svenskarna.

I ärlighetens namn skall dock tilläggas att Sverige vid det här tillfället aldrig hade haft en chans mot Englands absolut starkaste landslag.


Resultaten från svenska landslagets Englandsturné 1951:

Exeter, den 6 augusti:
Englan - Sverige 61 - 46
Sverige: Olle Nygren 18, Olle Segerström 8, Bo Andersson 6, Rune Sörmander 5, Lennart Carlström 4, Sune Karlsson 3, Eskil Carlsson 1 och Dan Forsberg 1.

Wolverhampton, den 10 augusti:
England - Sverige 44 - 63
Sverige: Olle Nygren 18, Bo Andersson 16, Sune Karlsson 12, Lennart Carlström 5, Linus Eriksson 5, Eskil Carlsson , Olle Segerström 2 och Lars-Erik Österberg 0.

Poole, den 13 augusti:
England - Sverige 56 - 52
Sverige: Olle Nygren 12, Sune Karlsson 12, Dan Forsberg 10, Rune Sörmander 10, Bo Andersson 5, Eskil Carlsson 2, Olle Segerström 1, och Linus Eriksson 0.

De första officiella landskamperna mellan Sverige och England, där båda kom med sina absolut starkaste lag kördes dock inte förrän 1956. Det finns all anledning att återkomma till dessa historiska fighter i ett framtida nummer av Dirt Track.

Svenska landslaget mot England 1951. Stående från vänster: "Pompe" Rigblom, Olle Sgerström, Sune Karlsson, "Varg-Olle" Nygren, Lennart Carlström och Arne Bergström. Sittande från vänster: Eskil Carlsson, Rune Sörmander, Dan Forsberg och Bosse Andersson.


New Cross Lambs från 1934.

För ovanlighetens skull vänder vi oss mot de brittiska öarna för att presentera det här numrets lagbild (nr 10 våren 2010). Men finsmakarna inser givetvis att det inte är vilket lag som helst, utan självast New Cross från sydöstra Londons fattigkvarter.

New Cross var ett av de populäraste lgen här i Sverige i slutet av 1940-talet och under 1950-talet. Dels turnerade laget här med jämna mellanrum, dels kom enskilda New Cross-förare hit då och då för att köra i öppna tävlingar.

New Cross-bossen Fred Mockford var också mycket mån om att få till stånd ett regerlbundet utbyte mellan engelsk och svensk speedway när sporten ännu var ny i vårt land. På så sätt har svensk speedway en hel del att tacka New Cross för. Två svenskar har också kört i den karaktäristiska västen med malteserkorset, "Varg-Olle" Nygren och Sune "Maximum" Karlsson.

Lagbilden vi presenterar är emellertid redan från säsongen 1934, det första året det kördes speedway på den lilla tighta och knixiga banan, som låg granne med fotbollsklubben Millwall FC:s ursprungliga hemmaplan, The Den. Inför säsongen 1934 tog nämligen Fred Mockford och hans kompanjon Cecil Smith och flyttade hela sin en gång framgångsrika speedwayorganisation från Crystal Palace till New Cross. Förarna, med Australiens Ron Johnson, Joe Francis och Tom Farndon i spetsen, följde med, och där Chrystal Palce undan för undan tappat publik, hoppades man nu på en nystart i sina nya kvarter.

Idén var inte dum. Intresset växte snabbt, och efter några månader började det regelmässigt bli fullsatt, 30 000 åskådare, på New Cross Stadium på Old Kent Road i takt med att snacket om den nya och fräcka banan spred sig över London. Där Crystal Palace hade varit vid och bred var New Cross kort och trång och erbjöd tätare dueller än på någon annan bana. Det var ingen tillfällighrt att Arne "Vargfar" Bergström hade New Cross dom förebild när han skapade Kråkvilan i Norrköping.

Även sportsligt gick det bra för New Cross under 1934. Laget blev trea i ligan efter de omöjliga storheterna Belle Vue och Wembley, plus att det blev seger i the London Cup. I finalen besegrades West Ham sammanlagt efter klara segern 62 - 44 hemma och knappa nederlaget 52 - 53 borta.

Individuellt växte Tom Farndon fram till kanske världens främste förare, och han landade på ett personligt poängsnitt av 10,06 per match. Efter honom följde i tur och ordning Ron Johnson 8,05, Nobby Key 7,87, Joe Francis 7,02, Stan Greatrex 6,84, George Newton 4,77, Roy Dook 3,45 amt Harry Shepherd 3,00.

Ännu bättre blev förstås New Cross när det första smeknamnet, The Lambs, 1936 byttes ut till det betydligt tuffare The Rangers.

New Cross Lambs från 1934. Från vänster: Nobby Key, Tom Farndon, Ron Johnson, Fred Mockford (manager och promotor), Harry Shepherd, Stan Greatrex och Roy Dook.


Filbyternas mästarlag från 1950.

Redan 1948 kördes den första svenska speedwayserien. Men eftersom de styrande inom Motorfederationen inledningsvis var tveksamma till en svensk speedwayserie efter engelskt mönster var "Dirt Track-serien" från 1948 bara en försöksserie utan officiell SM-status. Vinnarna fick inte ens några guldmedaljer. Bara titeln. Samma sak upprepades 1949, även om serien då bytte namn till "Speedwayserien".

Filbyterna (1948) och Vargarna (1949) var i alla händelser de första mästarlagen även om deras framgångar inte riktigt räknades på allvar. Det var ju trots allt bara försök.

Det var inte förrän 1950 seriespeedway kom att accepteras fullt ut i Sverige även på förbundsnivå. Det stora allmänintresset för speedway i serieform gjorde säkerligen sitt till. Fjolårsvinnarna Vargarna var stor förhandsfavotit när serien drog igång på vårkanten med en Division I bestående av Dackarna, Filbyterna, Getingarna, Griparna, Indianerna och SMK Stockholm.

Vargarna inledde med att bortaslå Filbyterna under våren och skaffa sig pole position i guldjakten. Men Filbyterna kontrade med att vinna i Norrköping, och när sedan Vargarna dessutom oväntat förlorade mot seriefyran Indianerna hamnade guldet i Linköping. Filbyterna körde ihop 21 poäng, Vargarna 19 och trean SMK Stockholm 13.

Därmed var Filbyterna svensk speedways första officiella mästarlag två år efter det att klubben blivit den första inofficiella guldvinnaren. En eftertrycklig replik om att guldet (jodå, nu blev det riktiga guldmedaljer) verkligen hade hamnat på rätt plats.

Men Filbyternas guld 1950 var onekligen en smula överraskande. Inte minst på grund av att man tappat pålitlige poängplockaren Hans Engborg. Efter två starka seriesäsonger i Filbyterna flyttade Engborg hem till Målilla igen och började köra för Dackarna. 1948 var Engborg hela seriens främste poängplockare och 1949 var han Filbyternas näst främste efter Linus Eriksson.

GEMA:s Kjell Carlsson blev emellertid en stabil ersättare i Filbyterna samtidigt som Linus Eriksson på allvar klev fram som seriens allra starkaste poängplockare. Eriksson snittade 16,4 poäng per match och körde fullt i hälften av de tolv matcherna. Ett synnerligen imponerande facit.

Under guldsäsongen använde sig Filbyterna av följande förare:
Linus Eriksson (12 matcher, 197 poäng)
Gösta Zanderholm (12 matcher, 155 poäng)
Dick Weider (12 matcher 128 poäng)
Kjell Carlsson (12 matcher, 120 poäng)
Gösta Kugelberg (12 matcher, 80 poäng)
Gunnar Boo (4 matcher, 17 poäng)
Thorsten Karlsson (3 matcher, 10 poäng)
Stig Karlsson (6 matcher, 10 poäng)
Birger Nord (3 matcher, 2 poäng)
Tore Åhlgren (1 match, 1 poäng)
Gunnar Johansson (3 matcher, 0 poäng)

Efter de stora framgångarna under serietävlandets första säsonger kom Filbyterna av sig. Guldet 1950 är fortfarande klubbens senaste.

Filbyternas mästarlag från 1950. Bakre raden från vänster: Karl-Erik Svensson (lagledare), Linus Eriksson, Sten Ferm (ordförande i LMS), Gösta Kugelberg och Stig Karlsson. Främre raden från vänster: Gunnar Johansson, Torsten Karlsson, Kjell Carlsson och Dick Weider.


Bysarnas mästarlag från 1971.

Inget lag hade tidigare klättrat i seriesystemet med samma halsbrytande snabbhet som Bysarna gjorde i slutet av 1960-talet. Från Division III till allsvenskt guld inom loppet av fem säsonger. Imponerande. Lagbilden visar gänget som krönte den snabba marschen uppåt genom att bli svenska mästare 1971.

Gotlands egna speedwaykanoner från Visby började inte köra seriespeedway förrän 1967. Säsongen 1971 kom alltså det första guldet, och det också i tämligen överlägsen stil. Ner till tvåan Lejonen var luckan hela sju poäng, och Bysarna vann tio av de tolv matcherna.

Framför allt var Bysarna starka hemma, där det blev idel segrar. Det blev till och med en meriterande triumf över Sovjets landslag under säsongen.

Bysarna vann sitt SM-guld utan hemmasonen Torbjörn Harrysson, som återvänt till ön efter att ha tävlat för Vargarna. Men Torbjörn tvingades till flera operationer efter ett komplicerat benbrott i VM-finalen på Wembley 1969, och missade även hela säsongen 1971. Han återkom tillfälligt1972, men drabbades av nya skador och tvingades avbryta sin karriär alldeles för tidigt.

Inför säsongen 1971 värvade Bysarna i stället starka namnen Sören Sjösten och Tommy Johansson, som också blev lagets främsta poängplockare med ett snitt på 13,70 resektive 12,45 poäng per match. De båda kompletterades i första hand av Christer

Löfqvist med 11,66 poäng per match. Men hela det oprövade laget kom tämligen snabbt in i det högre tempot som gällde i högsta serien. Det var ändå uppenbart att de tre toppförarna i första hand låg bakom SM-guldet.

Bysarna hade tur med skador under året och använde bara sju förare, som alla deltog i samtliga tolv matcher. Dessutom fick man en lyckosam start på säsongen med några viktiga bortasegrar, som angav tonen för hela guldåret. Bysarna var i en klass för sig under säsongen.

Intresset för speedway och för Bysarna steg blixtrande snabbt i Visby, och publiksnittet på Galgberget snuddade vid två tusen personer. Det var riktigt bra jämfört med publiktillströmningen i serien i övrigt. Publiksnittet i stort i Division I var bara något över tusen åskådare per match. Däremot var hela verksamheten jämförelsevis dyr för Bysarna på grund av de långa och kostsamma färjeresorna.

Guldet 1971 bildade upptakten för några år av gotländsk dominans inom svensk seriespeedway, där Bysarna dessutom vann guld 1972, tog silver 1973, blev sexa 1976 och körde hem ett nytt guld 1975.

I Bysarnas guldlag från 1971, det ni ser på Lars Edgrens bild här nedan, körde Sören Sjösten (13,70 P/M), Tommy Johansson (12,45 P/M), Christer Löfqvist (11,66 P/M), Berndt Johansson (6,98 P/M), Lars-Inge Hultberg (6,59 P/M), Bengt Olsson (6,21 P/M) och Torbjörn Karlsson (6,19 P/M).

Bysarnas mästarlag från 1971. Från vänster: Bengt Olsson, Lars-Inge Hultberg, Christer Löfqvist, Berndt Johansson, Sören Sjösten, Torbjörn Karlsson, Tommy Johansson och lagledaren Tore Attlerud.

Foto: Lars Edgren


Svenska landslaget i världsligan 1973.

Ett rutinerat och väderbitet svenskt landslag radar upp sig på Hackney i London inför matchen mot Sovjet i världsligan 1973. Målmedvetet men avspänt.

Sverige har dagen innan inlett Daily Mirror International Tournament, som är det korrekta namnet på ligan, med att förlora mot England med två poäng. Hög tid för revanch nu med andra ord. Vilket det också blir utan nämnvärda problem. Ryssarna kämpas ner med 49 - 29 sedan Bengt Jansson och Anders Michanek visat vägen med 12 poäng vardera. Ett litet steg mot slutspelet och semifinalen har tagits.

Daily Mirror International Tournament, hårt uppbackad av tabloidtidningen, är 1973 års självklara höjdpunkt på landslagsnivå. Sju nationer är med, och tävlingen gör verkligen skäl för namnet Världsligan. Storbrittanien står som värd, och matcherna körspå en rad olika brittiska banor i sådan takt att de två inledande fighterna, som stoppas av regn, aldrg hinner genomföras. Lagen får dela på poängen i stället.

Det svenska landslaget, under ledning av Christer Bergström, klarar sig riktigt bra.. Nederlaget mot England (38 - 40) och segern över Sovjet följs upp med seger över över Nya Zeeland (42 - 35), seger över Danmark/Norge (45 - 33), förlust mot Australien (38 - 40) innan den avgörande segern mot Polen (53 - 25). Sverige hamnar därmed tvåa i grupptabellen efter England och får också med sig Nya Zeeland och Australien till semifinalerrna

Sverige får möta Australien i sin semifinal den 11 juli på Coventry. Med tanke på nederlaget i gruppomgången några dagar tidigare, skulle man kunna befara en jämn och knepig match för det svenska laget. Så blir det inte alls. Sverige vinner med klara 51 - 7. Samtidigt slår Enlnad Nya Zeeland med klara 48 - 30 i den andra semifinalen.

Alltså final mellan Sverige och England på Wembley inför 40 000 åskådare den 14 juli. En mycket dramatisk sådan dessutom och med ett högst kontroversiellt slut. Efter de 13 ordinarie heaten var ställningen 39 - 39, och det blev omkörning mellan en förare ur vardera laget. Sverige valde Anders Michanek och England valde Peter Collins. Collins tog starten, men anders Michanek attackerade hårt, och på det andra varvet gick han förbi. Men Collins föll i smaband med den duellen, och i efterhand, sedan han gått i mål, uteslöts Michanek för ojuste körning. England dömdes som segrare, och de hårda svenska protesterna fick inget gehör.

"Jag fick spelet och skällde ut domaren", säger den svenske lagledaren Christer Bergström till Dirt Track. "Men det var Arthur Humpfrey som dömde, och han var både ansedd som världens bäste domare och känd för att aldrig diskutera sina domslut med någon. Vi menade att Michanek ldrig ens nuddade Collins, utan att han gick omkull på banan just där kurvdoseringen slutade. Även om jag var vansinnig på Humpfrey just då blev vi goda vänner med tiden."

Något längre eftersnack blev det aldrig. Direkt efter finalen kördes matchen England - Övriga världen (med mest svenskar) som en sorts högklassig "second half".

Poängplockarna i finalen:

England:

Sverige:
Malcolm Simmons 10
Anders Michanek 11
Terry Betts 10
Christer Löfqvist 10
Peter Collins 9
Bernt Persson 8
Ray Wilson 6
Tommy Jansson 5
Martin Ashby 2
Hans Holmqvist 3
John Louis 2
Sören Sjösten 2
Eric Boocock 0
Olle Nygren 0

Det svenska landslaget som mötte Sovjet i världsligan 1973. Stående från vänster: Olle Nygren, bengt Jansson, Christer Bergström (lagledare). Anders Michanek och Christer Löfqvist. På knä frånvänster: Tommy Jansson, Bernt Persson och Sören Sjösten.


Dackarnas lag från 1951.

"Det händer alltid något när Dackarna är i farten". Det var en sanning när speedwaysporten var ung i Sverige i början av 1950-talet, när Smålands stolthet bytt namn från Smålänningarna till det lite tuffare Dackarna, och när detta Dackarna generöst varvade mellan sensationella triumfer och obegripliga förluster.

Lagbilden nedan visar 1951 års upplaga av Dackarna. Ett lag som åkte in på en högst respektabel tredjeplats i Division I efter sex segrar och sex förluster på de tolv matcherna. Serien var superjämn bakom ett överlägset Vargarna, och Dackarnas prestation växer givetvis när man vet att stjärnan Rune Sörmander missade en tredjedel av matcherna på grund av ett benbrott. Sörmander var Dackarnas främst vapen när han väl var med, och han snittade 13,5 poäng på sina åtta matcher.

Vargarnas överlägsenhet visades i och med att laget bara förlorade en enda match unde säsongen - mot Dackarna i Målilla! Å andra sidan förlorade Dackarna stort i samma veva mot nästjumbon Getingarna, som kämpade för sin existens i Division I.

Som sagt, det hände alltid något när Dackarna var i farten, och det allmänna omdömet var att laget hade en sällsynt förmåga att tjusa i såväl medgång som motgång. Lagledaren Gunnar Engborg, "Dackefar", var samtidigt en stor profil både i och utanför depån, och hans betydelse för klubbens framgångar kan givetvis inte överskattas.

Framgångarna lät dock dröja ytterligare några säsonger, och det var i själva verket i slutet på av 1950-talet som Dackarna var som allra mest lyckosamma med tre raka SM-guld, säsongerna 1957 - 1959. Så dags hade laget sedan länge en gång för alla slagit rot i Målilla med den gamla motorbanan som sin hemmabana. Detta efter att under de först åren ha kört sina matcher på flera olika platser i Småland; Nässjö, Vetlanda, Växjö och Gislaved.

Rune Sörmander var som sagt Dackarnas främste förare under säsongen 1951, och han gav prov på vad som skulle komma längre fram under karriären, där hans säkra och stabila köstil gjorde honom till en av sportens största. Bakom sig i laget hade han ett gäng friskusar, där framför allt Lars-Erik Österberg (11,5 poäng per match) och Lars Thaung (10,2 poäng per match) övertygade. Båda två körde samtliga matcher.

I 1951 års upplaga av Dackarna körde dessutom:
Bengt Gustafsson (8,2 poäng/match)
Sten Johansson (6,0 poäng/match)
Hans Engborg (3,9 poäng/match)
Bengt Nilsson (3,0 poäng/match)
Evert Andersson (2,2 poäng/match)

Dackarnas lag från 1951. Från vänster: Rune Vikgren, Bengt Nilsson, Lars-Erik Österberg, Hans Engborg (på cykeln med flaggan), LarsThaung, Gunnar Engborg (lagledare), Bengt Gustavsson, Sten Johansson och Rune Sörmander.


Svenska landslaget mot England 1958.

Det fanns en tid när landskamper var ett stort nummer inom speedway. Så är det förstås inte längre. När mötte Sverige England eller Danmark senast? Det känns i alla händelser som en svunnen tid, och det är förstås GP-seriens "fel" att det inte längre finns något utrymme för landskamper i förarnas hårt späckade körscheman. En nostalgiker kan givetvis sakna landskampsutbytet.

Lagbilden här nedan föreställer det svenska landslaget inför en bortamatch mot England högsommaren 1958. Den säsongen körde Sverige inte mindre än 16 (!) landskamper. Vi mötte Polen, England och Australasien i en rad "riktiga" matcher samt Norge, Nya Zeeland och Australien i några fylagsmatcher som avrundade säsongen. Den något udda nationen Australasien var förarna från Australien och Nya Zeeland samlade i ett och samma lag.

Av dessa 16 landskamper vann vann Sverige inte mindre än 13. Ett imponerande facit. De tre förlusterna kom mot England, två på engelsk mark och en hemma i Målilla. Tre segrar och tre förluster sammanlagt mot de jämna och åkdugliga engelsmännen måste betraktas som ett godkänt facit. Lät vara att England inte riktigt svarade för samma toppning som Sverige.

Resultat:

Southampton 1 juli; England - Sverige 59 - 49

England:
Brin Crutcher 15
Dick Bradley 12
Peter Craven 12
Ken McKinley 9
Ron How 8
Arthur Forrest 1
Mike Broadbanks 1
Jimmy Squibb 1

Sverige:
Ove Fundin 16
Olle Nygren 13
Rune Sörmander 9
Birger Forsberg 5
Joel Jansson 3
P-O Söderman 3
Dan Forsberg 0

Norwich 2 juli; England - Sverige 50 - 58

England:
Peter Craven 13
Billy Bales 11
Brian Crutcher 9
Ken McKinley 6
Arthur Forrest 4
Ron How 3
George White 2
Mike Broadbanks 2

Sverige:
Rune Sörmander 18
Ove Fundin 16
Olle Nygren 15
P-O Söderman 5
Birger Forsberg 4
Dan Forsberg 0
Joel Jansson 0

Wimbledon 7 juli; England - Sverige 71 - 37

England:
Peter Craven 18
Brian Crutcher 15
Ron How 15
Ken McKinley 11
Ian Williams 7
Mike Broadbanks 3
Cyril Brine 2
Dick Bradley 0

Sverige:
Ove Fundin 15
Olle Nygren 8
Rune Sörmander 8
P-O Söderman 3
Birger Forsberg 1
Dan Forsberg 1
Joel Jansson 1

Göteborg 24 sept. Sverige - England 61 - 46

Sverige:
Olle Nygren 17
Ove Fundin 16
Rune Sörmander 14
Arne Carlsson 6
P-O Söderman 6
Alf Jonsson 1
Bernt Nilsson 1

England:
Peter Craven 13
Ron How 8
Mike Broadbanks 8
George White 7
Ken McKinley 6
Dick Bradley 4
Billy Bales 0

Stockholm 26 sept. Sverige - England 62 - 46

Sverige:
Olle Nygren 18
Ove Fundin 12
Rune Sörmander 12
P-O Söderman 9
Bengt Eriksson 6
Bernt Nilsson 5

England:
Peter Craven 14
Ken McKinley 12
Ron How 8
George White 6
Dick Bradley 5
Mike Broadbanks 1
Billy Bales 0

Målilla 28 sept. Sverige - England 48 - 60

Sverige:
Rune Sörmander 17
Ove Fundin 11
Olle Nygren 8
Thorvald Karlsson 5
P-O Söderman 4
Åke Andersson 2
Alf Jonsson 1

England:
Peter Craven 16
George White 13
Ken McKinley 9
Dick Bradley 8
Mike Broadbanks 7
Ron How 5
Billy Bales 2

Svenska landslaget mot England 1958. Från vänster: Dan Forsberg, P-O Söderman, Birger Forsberg, Ove Fundin (på cykeln), Arne Bergström (lagledare), Olle Nygren, Joel Jansson och Rune Sörmander.


Kaparnas segrarlag i cupfinalen 1964.

Lagbilden här nedan visar ett lyckligt gäng. Lyckligt men lerigt. Finalen i Speedwaycupen på Ryavallen i Borås den 1 oktober 1964 blev nämligen en synnerligen regnig, lerig och dramatisk tillställning innan Kaparna, med Ove Fundin i täten, kunde säkra titeln.

Regnet stoppade tävlingen två gånger innan man kom igång vid tredje försöket.

Då blev det i gengäld en hödramatisk final, som torde ha givit de cirka två tusen åskådarna full valuta för enrtépengarna. Kaparna vann som sagt finalen, men det var först efter två skiljeheat, som Ove Fundin och kompani säkrade triumfen över Vargarna.

Efter de ordinarie heaten ståtade både Kaparna och Vargarna på 29 poäng, medan tren Masarna (21) och fyran Getingarna (17) var borta från guldstriden. För att sära på de båda i täten krävdes således skiljeheat. Två stycken som det skulle visa sig.

Det första slutade 3 - 3 sedan Ove Fundin vunnit före vargduon Per-Olof Söderman och Sören Sjösten. Kaparnas Bo Magnusson tog kön. I det andra skiljeheatet visade än en gång Ove Fundin sin suveränitet och vann, återigen med Per-Olof Söderman närmast bakom sig. Men den här gången kom en kaparförare, Bengt Brannefors, trea och därmed gick heatet till göteborgarna med 4 - 2. Sören Sjösten var sist i mål.

Finalen präglades som sagt till stor del av det usla vädret, men det bjöds ändå sevärd speeday enligt rapporterna. För Kaparna satt segern speciellt fint.

Laget hade nämligen satsat hårt på cupfinalen och flugit in Ove Fundin från England enkom för denna tävling. Han hade dock ingen egen cykel på plats, men imponerade genom att lotsa sin klubb till cupguldet på idel lånade cyklar. I det sista skiljeheatet grenslade han Arne Hanssons hoj.

Cupfinalen innebar också att speedwaysporten kom tillbaka till Borås efter att ha varit borta sedan Rydabanan lagts ned tio år tidigare.

Ryavallen var så småningom också värd för individuella SM-finalen. Få saknade Rydabanan, vars steniga material hade en tendens att skada förarnas maskiner.

Resultat av finalen i Speedwaycupen:

1. Kaparna, 29 poäng
Ove Fundin 10
Bo Magnusson 7
Arne Hansson 7
Bengt Brannefors 5

2. Vargarna, 29 poäng
Per-Olof Söderman 12
Sören Sjösten 10
Björn Knutson 4
Curt Eldh 3

Masarna, 21 poäng
Hans Utterström 8
Hans Homqvist 7
Tord Westlund 4
Williard Thomsson 2

Getinarna, 17 poäng
Göte Nordin 7
Bengt Jansson 5
Leif Larsson 4
Lars Jansson 1

Kaparnas segrarlag i cupfinalen 1964. Bakre raden från vänster: Ove Fundin, Karl-Erik Andersson och Bo Magnusson. Främre raden från vänster: Lagledaren Gunnar Brannefors, Arne Hansson och Bengt Brannefors.


Kanonernas serielag 1951.

I början av 1950-talet blomstrade svensk seriespeedway. Inte minst genom att det bildades en närmast oändlig massa nya serielag. Lag som kom snabbt och försvann nästan lika kvickt.

Lag som det i dag inte återstår så mycket mer av än en massa fina minnen, som det är värdefullt att varsamt omhulda och spara. Som Vesslorna, Kuggarna, Munkarna, Falkarna, Garvarna, Saxarna och Hyllingarna för att nu bara skrapa på ytan.

Samt inte minst Kanonerna från Karlskoga, som utgör det här numrets samlarbild. Att ett lag från Karlskoga skulle heta Kanonerna var förstås givet, och västen pryddes också av två korslagda kanoner.

Bilden är från säsongen 1951 när Kanonerna blev tvåa i Division 2 västra bakom Kaparna. Kanonerna vann sex av de tio matcherna och hamnade samma slutpoäng som Falkarna från Falköping i den superjämna serien. Kanonerna tog andrapltsen i kraft av bättre poängskillnad. Falkarna slutade trea framför Saxarna och Hyllingarna. Bara Solkatterna föll i någon mån ur ramen med bara en segermatch.

Bror Segerström var Kanonernas främste förare och totalt såg lagets förarsnitt ut så här under säsongen:
Bror Segerström. 8 matcher, 121,5 poäng
Sven Skoglund, 8 matcher, 113 poäng
Evert Hägg, 8 matcher, 112,5 poäng
Curt Segerström, 10 matcher, 95,5 poäng
Gustav Eriksson, 10 matcher, 73 poäng

Bertil Karlsson, 10 matcher, 54 poäng
Arne Mattsson, 2 matcher, 17 poäng
Nils Sund, 2 matcher, 15 poäng
Bengt Håkansson 7 matcher, 8 poäng
John Rohm, 2 matcher, 2 poäng

Så mycket festligare än så blev det dock aldrig för Kanonerna. 1952, året därpå, markerade en vändpunkt för svensk speedway, där publiksiffrorna för första gången sjönk, där dålig ekonomi började göra sig gällande och att antalet serielag sjönk.

Dittills hade sporten bara vuxit och undan för undan fyttat fram positionerna. Nu väntade andra tider. Varken publik eller förare räckte längre till i en sport som möjligen hade vuxit lite för snabbt och yvigt.

För Kanonernas del innebar de nya förutsättningarna att klubben helt enkelt upplöstes. I stället slog man sig samman med Solkatterna från Karlstad i en sorts nödlösning och bildade det nya laget Kavaljererna. Vilket var både synd och en smula överraskande, eftersom det fanns gott om förare i båda klubbarna och bra banor att köra på. Men det var det här med pengarna ...

Sportsligt blev det dock ingen större framgång. Det blev bara en enda seger och jumboplatsen i Division 2. Året därpå fanns inte heller Kavaljererna kvar.

Men den sanne speedwayvännen med lite känsla för sportens rötter glömmer givetvis aldrig en klubb som Kanonerna.

Kanonernas serielag 1951. Från vänster: Bror Segerström, Arne Mattson, Gustav Eriksson, Kurt Segerström (på cykeln), Karl-Olov Gustavsson, Bengt Håkansson, Bertil Karlsson och Nils Sund.


Smedernas serielag 1951.

När publiken inte räckte till i Nyköping flyttades speedwayverksamheten över till Eskilstuna inför seriestarten 1951

I Eskilstuna var det däremot ett oerhört sug efter speedway. Smederna hade börjat köra på Tunavallen våren 1950, och när det stod klart att Griparna inte skulle fortsätta i seriesammanhang var inte SMK Sörmaland sena att rycka in och ta över grannarnas plats i Division I.

Smederna blev säsongens stora överraskning med en högst hedersam andraplats i serien. Låt vara att avståndet upp till suveräna mästarlaget Vargarna ändå var såpass stort som åtta poäng. Det hindrar förstås inte att den nya bekantskapen gjorde en kanonsäsong.

"Vårt mål är att vinna Division I", sa kände ledaren Erik "Kusen" Karlsson inför premiärsäsongen.

Nåja, åt Vargarna gick inte mycket att göra. Dan Forsberg, "Varg-Olle" och kompani förlorade bara en enda match under hela säsongen, borta mot Dackarna. Därefter var det desto jämnare med Smederna på 14 poäng, Dackarna på 12 och Filbyterna på 11.

Smederna betydde mycket för Eskilstuna, inte minst ekonomiskt. Nöjesskatten var speedwayklubbarnas stora utgiftspost vid sidan av förarersättninjgarna. 1951 bidrog Smederna med runt 30 000 kronor till de kommunala finanserna i form av nöjesskatt. Tunavallens lilla oval var rena guldgruvan, och redan under debutsäsongen i Division I togs ritningarna fram på att bygga en ny bana inom samma område.

Stommen i Smederna utgjordes av förare från Griparna, det vill säga Olle Segerström, Joel Jansson, Gunnar Hellqvist och Ove Bodin. De backades i första hand förtjänstfullt upp av Bert Lindarw (ny från Kanonerna) och Lennart Eriksson (ny från Vargarna).

Olle Segerström var förstås den tunga pjäsen i lagbygget. Han tog mest poäng, kom med i landslaget och både erövrade och försvarade Gyllene hjälmen.

Vid sidan av banan var "Kusen" Karlsson den store ledaren bakom framgångarna. Han hade idéer och visioner, och han såg till att flera internationella toppförare fick tillfälle att köra på Tunavallen. Exempelvis satte engelsmannen Cyril Roger nytt banrekord hösten 1951. Han forcerade de fyra varven på den 260 meter långa och tekniskt utmanande banan på 57,8 sekunder.

Följande förare körde i Smederna den lyckosamma säsongen 1951:
Olle Segerström - 12 matcher. 14,9 P/M
Joel Jansson - 12 matcher, 9,7 P/M
Gunnar Hellqvist - 12 matcher, 9,4 P/M
Bert Lindarw - 12 matcher, 7,4 P/M
Ove Bodin - 11 matcher, 7,1 P/M
Lennart Eriksson - 11 matcher, 4,3 P/M
Sven Skoglund - 3 matcher, 5,0 P/M
Lars-Erik Andersson - 4 matcher, 2,2 P/M
Dessutom gjorde Demar Gustavsson och Sixten Lööw enstaka inhopp i laget.

Smedernas serielag 1951. Stående från vänster: Sven Skoglund, Ove Bodin, Lars-Erik Andersson och Demar Gustavsson. Främre raden från vänster: Joel Jansson, Olle Segerström och Gunnar Hellqvist.


Lejonens serielag i Division III 1965.

Redan den 10 jli 1932 kördes den första rundbanetävlingen på Gislaveds motorbana. Därmed är ovalen landets äldsta speedwaybana som ännu är i bruk. Om detta kunde ni läsa mer detaljerat i ett av 2003 års nummer av Dirt Track.

Däremot dröjde det ända till 1963 innan Gislaveds Motorklubb för första gången mönstrade ett eget lag i seriesammanhang. Lejonen, eller Smålands Lejon, som det först kallades, slutade dock sist i Division III södra efter fyra raka förluster. "Bedriften" upprepades året dårpå. Lejonen tog på nytt hand om jumboplatsen i Division III A, där motståndet på nytt utgjordes av idel reservlag till de lite tyngre klubbarna i svensk seriespeedway.

Optimismen var det däremot inget fel på. Lejonen tog sig an säsongen 1965 med viss tillförsikt väl medvetna om att man hade ett utvecklingsbart lag med Willy Friberg som främste härförare och en ung Terje Hentriksson som påläggskalv.

Motståndet i Division III A bestod av reservlagen från Indianerna, Smederna, Rospiggarna och nykomlingen Stjärnorna. Serien var enbart öppen för reserver och B-förare, och Lejonen hade inga problem med att ställa upp med rätt sorts manskap. Man använde de förare man hade helt enkelt. Det gick dessutom rätt bra. Man vann två matcher, körde oavgjort i en och förlorade bara en match. Ett gott facit, som dock knappast skulle räcka till serieseger

Om det inte varit för att Rospiggarnas Lars-Ove Lundgren dessutom hade kört tre matcher för Getingarna i Division I. På sina tio heat i det

sällskapet körde Lundgren ihop måttfulla fyra poäng, men i och med att kört mer än två matcher i en högre serie räknades han inte längre som reserv. Alltså skulle Lars-Ove Lundgren inte fått köra i Division III.

Svemos straff blev hårt. Lars-Ove Lundgren diskades och Rospiggarna blev av med sina poäng i serien. Tabellen räknades om. Och ser man på, Lejonen stod då som seriesegrare med samma lagpoäng (9) som Indianerna, men med bättre förarkvot. Smederna, som toppade när serien var färdigkörd, förpassades till tredje plats efter den plötsliga omräkningen. En serieseger är förstås alltid en serieseger, men det kan antas att det sätt som Lejonen vann på uppfattades som aningen fattigt.

Lejonen gör eller inget större nummer av triumfeni sin klubbhistorik på klubbens webbsida. "Lejonen vinner landets lägsta serie, Division III", står det kort och torrt under rubriken 1965. Nåja, det blev en sorts uppflyttning till tvåan till säsongen därpå.

Pålitlige Willy Friberg var Lejonens främste poängplockare, och den individuella förarstatistiken såg ut så här:

Willy Friberg, 4 matcher 36 poäng
Björn Torsson, 3 matcher, 20 poäng
Therje Henriksson, 3 matcher, 15 poäng
Karl-G Rydström, 2 matcher, 14 poäng

Lagbilden här nedan är tagen efter seriematchen i Hallstavik den 7 juni 1965.

Lejonens serielag i Division III 1965. Stående från vänster: Thomas Johansson, Willy Friberg och lagledaren Jan-Olof Mårtensson. Knästående från vänster: Therje Henriksson och Björn Torsson.


Belle Vue "Aces", brittiska mästare 1963.

Få speedwayklubbar är mer berättigade att pryda Dirt Tracks baksida än Belle Vue Speedway. "The Aces" från Manchester i nordvästra England.

Ingen annan klubb i världen bär nämligen på en lika lång, stolt och omfattande historia.

Ända sedan 1928 har Belle Vue varit i farten i någon form. Ligadebuten skedde1930 när "The Aces" vann Northern League efter att ha kört in 39 av 42 möjliga lagpoäng. Inte ens under Andra världskriget tystnade maskinerna på klassiska Zoological Gardens vid Hyde Road.

Så länge det körts speedway, har det körts på Belle Vue. Ungefär så.

En makalös bedrift med tanke på hur klubbar kommit och gått genom åren. Belle Vue har alltid funnits. Respekt.

Att klubbvästen dessutom är en av de snyggaste i branschen - särskilt den "rena" ni ser på bilden nedan - tillför bara ännu en dimension till den sagoskimrande mystiken.

Just nu laddar Belle Vue för ännu en säsong, och om ett år, våren 2016, räknar man med att jättesatsningen National Speedway Stadium står färdig. En ny modern arena, som tar Belle Vue in i framtiden med samma elegans, stil och tradition som präglar klubbens historik.

Lagbilden är från säsongen 1963 när "The Aces" blev mästare efter att ha tagit hem National League. Det var Belle Vues första ligatriumf efter Andra världskriget. Främste härförare i sammanhanget och vägvisare mot guldet var förstås Peter Craven, "The Wizard of Balance" .


Ligatabellen såg ut så här:
Belle Vue 34 poäng
Norwich 26 poäng
Wimbledon 25 poäng
Coventry 24 poäng
Swindon 22 poäng
Southampton 22 poäng
Oxford 13 poäng

Ytterligare lite torra siffror som beskriver bilden av Belle Vues framgångar genom åren:

Mästare National League: 1933, 1934, 1935, 1936 och 1963.

Mästare Brittish League: 1970, 1971, 1972,1982 och 1993.

Individuella världsmästare i Belle Vue-väst: Peter Craven (1955 och 1962), Ove Fundin (1967), Ivan Mauger (1969, 1970 och 1972), Peter Collins (1976) och Jason Crump (2004 och 2006).

Parvärldsmästare i Belle Vue-väst: Ivan Mauger (1969 och 1970), Sören Sjösten (1974), Peter Collins (1977, 1980, 1983 och 1984), Chris Morton (1984).

Individuella brittiska mästare i BelleVue-väst: Peter Craven (1962 och 1963), Ivan Mauger (1969, 1971 och 1972), Peter Collins 1979), Chris Morton (1983) och Joe Screen (2004).

Belle Vue-förare som kört individuell VM-final: Eric Langton, Bob Harrison, Frank Varey, Bill Kitchen, Larry Ross, Peter Ravn, Joe Abbott, Louis Lawson, Dent Oliver, Jack Parker, Henry Long, Peter Craven, Ron Johnston, Dick Fisher, Sören Sjösten, Cyril Maidment, Ove Fundin, Ivan Mauger, Peter Collins, Chris Morton, Shawn Moran och Joe Screen.

Sedan 1988 kör Belle Vue sina hemmamather på den gamla greyhoundarenan Kirkmanshulme i Lane i stadsdelen Gorton. Det är också där som arbetet pågår med att skapa National Speedway Stadium.

Belle Vue "Aces", brittiska mästare 1963. Bakre raden från vänster: Gordon McGregor, Bil Powell, Jim Yacoby och Dick Fisher. Främre raden från vänster: Sören Sjöqvist, Peter Craven och Cyril Maidment.