VARFÖR VESSLORNA, INDIANERNA OCH FRÄSARNA?
Av Gösta Kinnander
Många har säkert undrat varför speedwaylagen har så konstiga namn. Konstiga är väl egentligen inte rätta ordet, men det är ovanligt med djurnamn och liknande i svensk idrott, där vi ofta svänger oss med Malmö FF, Boltic och AIK. Det finns visserligen Vargar och Getingar i bollsportema också, men de hör till undantagen.

Hur kommer det sig då att speedwayen skiljer sig så mycket på den här punkten från övriga lagsporter? Ja som så mycket annat kommer det här fenomenet från utlandet. När Sverige I949 körde igång en serie på försök plagierade man det mesta från det engelska systemet. Där hade lagen länge haft artistnamn som Wembley Lions. Belle Vue Aces och West Ham Hammers. Det dröjde dock ett tag innan man officiellt började kalla sig Filbyterna och Griparna etc. Till en början hette lagen som klubbarna , d v s Linköpings MK och Nyköpings MS. Först ut med antagna artistnamn var Vargarna och Indianerna, men enligt en artikel av Rit-Ola i Dagens Nyheter den 29/4 1948 hade man då redan börjat med Getingarna och Tigrarna m.m. i invigda kretsar.

För att skilja lagen åt på banan hade förarna jackor eller västar med emblem, och då var det ju naturligt att göra dessa tydliga och slagkraftiga. Vargarna och Indianerna som fortfarande har ungefär samma emblem som i starten tycker jag personligen är de snyggaste och mest slående, men det finns många andra fina och fantasifulla klubbsymboler.

Supportermärken började så småningom dyka upp också enligt engelskt mönster. Emaljmärken med årsbrickor i lång rad såg man ibland på jackor och kavajer. På bilarna var det gott om speedwaydekaler. Jag undrar förresten om inte speedwayen var först av alla sporter i Sverige med klubbdekaler.

En del klubbnamn har fått lokal anknytning med mer eller mindre känt ursprung, andra har allmänt associerats med något snabbt, starkt eller häftigt. Här följer ett enkelt försök till kortfattad beskrivning av nuvarande och insomnade speedwaylags namn och deras ursprung:

BOCKARNA: Bollnäs isracinglag.

BRASSARNA: Nässjös andra bana låg vid Brassbo. Där brassade man på.

BUDDYS: Örebrolag sponsrat av klädfirma med namnet ifråga.

BYSARNA: Visbylaget har fatt namn efter gotländska tomteliknande väsen.

DACKARNA: Nils Dacke var en småländsk upprorsledare. Laget kör i Målilla.

ELDARNA: MCK Vårdkasen fick sitt emblem efter Huddinges kommunvapen med en eld.

FALKARNA: Laget kom från Falköping i Falbygden.

FILBYTERNA: Folkungaättens stamfader Folke Filbyter står staty i Linköping.

FOLKARE: Namn på Avesta-trakten i södra Dalarna.

FRÄSARNA: Småfräsare (80cc) från Fresta i Upplands-Väsby. Blivande storfräsare?

GAMARNA: Västra MK utanför Stockholm ville ha ett slående, chockerande namn.

GARVARNA: Valdemarsviks garveriindustri och kanske Ulf Ericssons garv låg bakom.

GASTARNA: Ett andra lag från sjöstaden Göteborg.

GEMA: Förkortning av Göteborgs Motor Allians.

GESÄLLERNA: "lärlingar" till Smederna i Eskilstuna.

GETINGARNA: Från Stockholm döptes efter Bertil "Getingen" Andersson med smal midja. Då!

GNISTORNA: MK Tändstiftet i Malmö slår gnistor.

GRIPARNA: Nyköpingshus beboddes av ätten Grip. Södermanlands vapen har en grip.

HJÄLMARNA: Namn på SMK Malmös lag på 1970-talet. Lämpligt för en motorklubb.

HUSARERNA: Ett andralag från Kumla. Husarer exercerade på Sannahed.

HYLLINGARNA: 1950-talslag från Hyllinge i Skåne.

INDIANERNA: Sven Lindholm liknade en indian. Kumlalaget fick namn efter honom.

JÄMTARNA: laget kom från Östersund i Jämtland. Körde 1970 i Div 3.

KANONERNA: Kanonstaden Karlskoga (Bofors) är väl bekant?

KAPARNA: Naturligt namn för laget från sjöstaden Göteborg.

KAVALJERERNA: Karlstadslaget var litterärt inspirerat (eller fick ofta res i starten?)

KISARNA: Södra MK i Stockholm antog ett självklart namn men körde ej i serie.

KNALLARNA: Västgötska handelsmän gav namn åt ett lag från Boras och Falköping.

KOMETERNA: Andralag till MK Orion som har en stjärnbild i sitt märke.

KORPARNA: Uddevalla kallas ibland for "Korpestan".

KORPUNGARNA: Naturligt namn för andralaget till det föregående Uddevallagänget.

KUGGARNA: Köpings 1950-talslag fick namn efter verkstadsindustrin i staden.

LAPPARNA: Gällivares lag antog 1956 namnet Lapparna, men deltog av naturliga skäl inte i serien.

LEJONEN: Gislavedslaget hette först Smålands lejon efter landskapsvapnet.

LINDARNA: Lindesberg har en lind i kommunvapnet.

MASARNA: I Avesta med omnejd bor masar, men man masar sig inte fram på banan.

MONARKERNA: från kungliga huvudstaden sponsrades av mc-fabriken Monark.

MUNKARNA: från Botkyrka fick namn efter Sankt Botvid. Eller..?

NJUDUNGARNA: Vetlanda ligger i Njudungebygden. Är numera klubbens andralag.

NORRSKENEN: Skellefteå MS antog namn efter norrländskt himlafenomen. Ej serielag.

PEKING RIDERS: Vargarnas andralag fick namn efter Norrköpings smeknamn Peking.

PILARNA: Var Gullspångs stolta förare snabba som pilar?

PIRATERNA: Motalalaget fick först namnet Radiopiraterna efter radiostationen.

ROSPIGGARNA: Först namn på Danderyds lag; numera på Hallstaviks, (vilket är naturligare med tanke på läget i Roslagen).

SAXARNA: Borås textilindustri inspirerade till namnet. Klipskt!

SMEDERNA: Metallindustrin i Eskilstuna (Smesta'n) har givit namnet.

SMÅLANDS LEJON: Se lejonen!

SMÅLÄNNINGARNA: Laget som sedan döptes till Dackarna körde på olika banor i Småland.

SOLKATTERNA: Sola i Karlsta' lär väl inte ha undgått någon.

STJÄRNORNA: MK Orion från Hallstavik har självklart en stjärnbild i sitt märke.

STOCKHOLM UNITED: Getingarna och Gamarna körde tre år tillsammans under det otympliga namnet.

STÅLMÄNNEN: var det självklara namnet på laget från stålstaden Sandviken. Deltog ej i seriesammanhang.

TAXARNA: Taxi MK i Stockholm blev ganska givet Taxarna.

TEAM LMS: Linköpings Motorsällskaps andralag.

TIGRARNA: Ett rivigt namn på laget från Vendelsö MK. söder om Stockholm.

TUNA REBELS: bröt sig i början av 80-talet ut från Smederna i Eskilstuna.

ULVARNA: Burträsk MK hade ett lag som deltog i partävlingssammanhang i början på 1950-talet.

VALSARNA: Hagfors valsverk är troligt ursprung, och åkningen går som en dans.

VARGARNA: i Norrköping valde mellan två textilfabriker i sta'n. Vargens och Tuppens.

VESSLORNA: Dessa snabba djur och hemstaden Västerås var en bra kombination.

VIKINGARNA: i Örebro fick namn efter Viking skor och skokräm.

VISENTERNA: I Avesta finns en djurpark med dessa starka bufflar, vilka gett namn åt Masarnas andralag.

ZAAGS: är Dackarnas andralag, sponsrat av en klädfirma med samma namn.

ÄLGARNA: hette SMK Gävles lag ett tag, med tanke på älgen i landskapsvapnet. Körde 1960 i Div 2.

ÖRNARNA: Mariestad har en oxe i stadsvapnet, men en örn var bättre som förebild.

Personligen anser jag att det vore synd om dessa för speedwaysporten så karaktäristiska namn skulle försvinna till förmån för orts- eller firmanamn. I och för sig kan man förstå att sponsorer tycker bättre om namnet Indianerna, än om laget liksom klubben hetat Kumla MSK. Fram för flera tappra kämpar och vilda djur etc. inom svensk speedway! När får vi se Jägarna, Pantrarna och Raketerna.

GÖSTA KINNANDER


EN UNIK EGENSKAP PÅ VÄG ATT TAPPAS BORT

Debattartikel i Dirt Track nr 3 (hösten 2006) av Gunnar Hagberg

Speedway är en speciell sport. Det tycker givetvis inte minst läsare av Dirt Track. Och det är många komponenter, bortsett från det rent sportsliga, som gör speedway till en sport att älska och omhulda.

Lagnamen till exempel. Kaparna, Getingarna, Indianerna, Vargarna... Håll med om att det är namn som kittlar fantasin och tänder drömmarna på ett helt annat sätt än Modo, Sävehof eller Halmstad Bollklubb, för att nu bara blocka lite på måfå ur övriga lagsporters rika flora av tama och intetsägande lagnamn.

Men - och det här är en varning - speedwaysporten börjar medvetet ge upp en av sina unika tillgångar.

De klassiska lagnamnen är inte länge lika självklara som tidigare. Och ska man bara se till namnet (vilket man i och för sig inte ska, det medges) har exempelvis inte Bajen Soeedway i elitserien att göra. Inte heller VMS Elit, Luxo Stars eller Västervik. Men ytterst gärna Njudungarna, Dackarna (eller varför inte det ursprungliga Smålänningarna?) oller Skepparna.

Vän av ordning påpekar givetvis att klubbarna inte ger upp sina originalnamn bara för att det är roligt, utan för att det ger pengar och att det räddar klubben från ruinens brant. Det måste man ha full förståelse för. Men eftersom jag inte ansvarar för någon klubbekonomi känns det bara rätt att få sitta och knota lite över hur speedwaysportens ursprung luckras upp Det är enbart av estetiska skäl, och en iver att hålla kvar vid saker och ting som anknyter till sportens barndom i Sverige.

"Det var bättre förr". Nja, så var det naturligtvis inte. Till och med speedwaysporten utvecklas på alla håll, från maskinmaterial fill klubborganisationer.

Men namnen, de gamla namnen behövs. Masarnas namnbyte till MasarnaAvesta, som varken är ett lagnamn eller en kommun, var ett självmål som sticker i ögonen och skär i öronen.

Även i England, som var först med de tuffa smeknamnen såsom Tigers, Hammers, och Pirates, pågår en debatt om lagnamnen, om än med tämligen låg stämma.

Anledningen är att Reading Racers, som fått överta sitt smeknamn från klassiska Harringay, i vintras bytte till Reading Bulldogs i och med att BSI tog över rulljansen från fru Pat Bliss och ville ge verksamheten en välbehövlig nystart.

"Bullocks" fräste de mest "die hard" av fansen. De påminde också om att Bulldogs var konkurrenten Bristols smeknamn, några mil västerut längs motorvägen, under ett par säsonger på 70-talet.

Ove Fundin leder före Olle Nygren, Rune Sörmander och Lasse Pettersson. De klassiska lagnamnen som representeras på bilden är i tur och ordning Filbyterna, Monarkerna, Dackarna och Indianerna. Bilden är från Visby 1957.

Nåja, de "heliga" namnen är inte längre särskilt heliga, och det troliga är att fler svenska klubbar ger upp sina originalnamn på sikt. Nödvändigt säkerligen, men icke desto mindre trist för en utomstående betraktare med känsla för vad som ligger rätt i munnen.

Till sist de fem tuffaste lagnamnen i svensk speedway:
1. Vargarna
2. Piraterna
3. Gackarna
4. Monarkerna
5. Garvarna

Någon som håller med?

(Redaktören för Kaparnas hemsida håller naturligtvis inte med! / reds anm.)

GUNNAR HAGBERG